OTCnow.gr
Το Ελληνικό portal για τα μη συνταγογραφούμενα φάρμακα (ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ.)

Έλλειψη ασβεστίου: Που οφείλεται και ποιοι κινδυνεύουν;

0 71

Τι είναι το ασβέστιο;

Το ασβέστιο (Calcium) είναι ένα δισθενές μέταλλο που εντοπίζεται σε διάφορα τρόφιμα και είναι απαραίτητο για την λειτουργία του ανθρώπινου οργανισμού και η έλλειψη ασβεστίου του μπορεί να προκαλέσει πολλά προβλήματα. Πράγματι, το ασβέστιο είναι δομικό συστατικό των οστών,  ενώ είναι υπεύθυνο και για να εκτελέσει μια πληθώρα λειτουργίες απαραίτητες για τη ζωή. Το μεγαλύτερο μέρος του ασβεστίου αποθηκεύετε στα οστά και στα δόντια προκειμένου αυτά να παραμείνουν δυνατά. Το ασβέστιο είναι υπεύθυνο για την κίνηση των μυών και για την  μεταβίβαση των μηνυμάτων από τον εγκέφαλο σε κάθε μέρος του σώματος μέσω των νεύρων. Ακόμη, το ασβέστιο χρησιμοποιείται για να βοηθήσει τα αιμοφόρα αγγεία να μεταφέρουν το αίμα στο σώμα αλλά και στην έκκριση κάποιων ορμονών και ενζύμων που ρυθμίζουν σχεδόν κάθε λειτουργία του οργανισμού. Η συνιστώμενη ημερήσια δόση ασβεστίου εξαρτάται κυρίως από την ηλικία του ατόμου. Στον παρακάτω πίνακα (Πίνακας 1) φαίνεται η ποσότητα ασβεστίου που θα πρέπει να προσλαμβάνει ένα άτομο ανάλογα με την ηλικία του.

Πίνακας 1. Συνιστώμενη Ημερήσια Δόση (ΣΗΔ) Ασβεστίου ανά ηλικία

ΗλικίαΣυνιστώμενη Ημερήσια Δόση  
Από τη γέννησε έως 6 μηνών200 mg
Νεογέννητα  7-12 μηνών260 mg
Παιδιά 1-3 ετών700 mg
Παιδιά 4-8 ετών1,000 mg
Παιδιά 9-13 ετών1,300 mg
Έφηβοι 14-18 ετών1,300 mg
Ενήλικες 19-50 ετών1,000 mg
Άντρες 51-70 ετών1,000 mg
Γυναίκες 51-70 ετών1,200 mg
Ενήλικες 71 ετών και άνω1,200 mg

 

Ποια τρόφιμα περιέχουν ασβέστιο;

Το ασβέστιο εντοπίζεται σε αρκετά τρόφιμα, ωστόσο το γάλα, το γιαούρτι και το τυρί αποτελούν τις βασικές πηγές αυτού του στοιχείου για τον άνθρωπο. Άλλα τρόφιμα που περιέχουν ασβέστιο είναι τα μπρόκολα, το κινέζικο λάχανο, και τα ψάρια όπως οι σαρδέλες και ο σολομός. Ακόμη, φαίνεται πως τα σιτηρά συμβάλλουν και αυτά σημαντικά στην ποσότητα ασβεστίου που προσλαμβάνουμε ημερησίως καθώς συνηθίζεται να καταναλώνουμε μεγάλες ποσότητες αυτών. Στον παρακάτω πίνακα αναφέρονται ενδεικτικά κάποια τρόφιμα και η περιεκτικότητά τους σε ασβέστιο.

Πίνακας 2: Επιλεγμένες τροφές και η περιεκτικότητά τους σε ασβέστιο

ΤρόφιμοΠεριεκτικότητα ασβεστίου σε mg ανά μερίδαΠοσοστό (%) της ΣΗΔ που αποδίδει το τρόφιμο
 Γιαούρτι χαμηλών λιπαρών, 226,7  gr.41542
Σαρδέλες κονσέρβα ,85 gr32533
Γάλα χαμηλών λιπαρών (2%) 236, 5 ml29329
Γάλα πλήρες (3.25% ), 236, 5 ml27628
Σολωμός κονσέρβα, 85 gr.18118
Κινέζικο λάχανο, 1 κούπα747
Λευκό ψωμί, 1 φέτα737
Ψωμί ολικής, 1 φέτα303
Ωμό μπρόκολο, ½ κούπας212

 

Ποια άτομα έχουν κυρίως τάση για έλλειψη ασβεστίου;

Υπάρχουν κάποιες κατηγορίες ατόμων που είναι πιο πιθανό να παρουσιάσουν έλλειψη ασβεστίου είτε γιατί δεν προσλαμβάνουν αρκετό μέσω της διατροφής τους , είτε διότι δεν απορροφάται επαρκής ποσότητα από τον οργανισμό τους. Πιο συγκεκριμένα οι γυναίκες στην εμμηνόπαυση, λόγω της  απώλειας της οστικής τους μάζας δεν απορροφούν επαρκή ποσότητα ασβεστίου. Επιπλέον οι νέες γυναίκες στις οποίες σταματάει η περίοδος επειδή ασκούνται έντονα και/ή τρώνε ελάχιστα επίσης είναι αρκετά πιθανό να εμφανίσουν έλλειψη αυτού του στοιχείου. Τα άτομα με δυσανεξία στη λακτόζη αλλά και οι χορτοφάγοι, που δεν καταναλώνουν κανένα προϊόν ζωικής προέλευσης δεν προσλαμβάνουν επαρκή ποσότητα ασβεστίου μέσω της διατροφής τους, και γι’ αυτό είναι αρκετά πιθανό να παρουσιάσουν έλλειψη ασβεστίου. Τέλος, υπάρχουν και άλλοι παράγοντες που μειώνουν την απορρόφηση του ασβεστίου από το γαστρεντερικό σύστημα , όπως για παράδειγμα η ηλικία (τα άτομα άνω των 70 θα πρέπει να προσλαμβάνουν μεγαλύτερη ποσότητα ημερησίως), και η έλλειψη βιταμίνης D (η πρόσληψη βιταμίνης D αυξάνει την απορρόφηση του ασβεστίου, ενώ η έλλειψή της την μειώνει).

Τι προκαλεί η έλλειψη ασβεστίου;

Η έλλειψη ασβεστίου δεν παρουσιάζει άμεσα, προφανή συμπτώματα διότι ο οργανισμός διατηρεί τα επίπεδα ασβεστίου στο αίμα παίρνοντάς το από τα κόκαλα. Ωστόσο, μακροπρόθεσμα εάν τα επίπεδα ασβεστίου είναι κάτω του φυσιολογικού μπορεί να υπάρξουν επιπτώσεις στην υγεία, όπως για παράδειγμα μεγάλη οστική απώλεια (οστεοπενία) αλλά και να αυξήσει τις πιθανότητες εμφάνισης οστεοπόρωσης και καταγμάτων των οστών. Μεταξύ των συμπτωμάτων της έλλειψης ασβεστίου εντοπίζουμε την νευρικότητα και το μυρμήγκιασμα των δαχτύλων, σπασμούς και ακανόνιστους καρδιακούς ρυθμούς. Συνήθως όμως αυτά τα συμπτώματα εμφανίζονται στα άτομα που ήδη έχουν σοβαρά προβλήματα υγείας ή που έχουν υποβληθεί σε κάποια θεραπεία, καθιστώντας έτσι δύσκολη την διάγνωση έλλειψης ασβεστίου χωρίς αιματολογικές εξετάσεις.

 

Βιβλιογραφία

  1. Committee to Review Dietary Reference Intakes for Vitamin D and Calcium, Food and Nutrition Board, Institute of Medicine. Dietary Reference Intakes for Calcium and Vitamin D. Washington, DC: National Academy Press, 2010.
  2. Straub DA. Calcium supplementation in clinical practice: a review of forms, doses, and indications. Nutr Clin Pract. 2007;22:286-96. [PubMed abstract]
  3. Andon MB, Peacock M, Kanerva RL, De Castro JAS. Calcium absorption from apple and orange juice fortified with calcium citrate malate (CCM). J Am Coll Nutr 1996;15:313-6. [PubMed abstract]
  4. Bailey RL, Dodd KW, Goldman JA, Gahche JJ, Dwyer JT, Moshfegh AJ, Sempos CT, Picciano MF. Estimation of total usual calcium and vitamin D intakes in the United States. J Nutr. 2010 Apr;140(4):817-22. [PubMed abstract]
  5. National Institutes of Health. Optimal calcium intake. NIH Consensus Statement: 1994;12:1-31. [PubMed abstract]
  6. Gallagher JC, Riggs BL, Deluca HF. Effect of estrogen on calcium absorption and serum vitamin D metabolites in postmenopausal osteoporosis. J Clin Endocrinol Metab 1980;51:1359-64. [PubMed abstract]
  7. Daniels CE. Estrogen therapy for osteoporosis prevention in postmenopausal women. Pharmacy Update-NIH 2001;March/April.
  8. Dawson-Hughes B, Dallal GE, Krall EA, Sadowski L, Sahyoun N, Tannenbaum S. A controlled trial of the effect of calcium supplementation on bone density in postmenopausal women. N Engl J Med 1990;323:878-83. [PubMed abstract]
  9. Elders PJ, Lips P, Netelenbos JC, van Ginkel FC, Khoe E, van der Vijgh WJ, et al. Long-term effect of calcium supplementation on bone loss in perimenopausal women. J Bone Min Res 1994;9:963-70. [PubMed abstract]
  10. Lappe J, Cullen D, Haynatzki G, Recker R, Ahlf R, Thompson K. Calcium and vitamin d supplementation decreases incidence of stress fractures in female navy recruits. J Bone Miner Res. 2008 May;23(5):741-9. [PubMed abstract]
  11. Johnson AO, Semenya JG, Buchowski MS, Enwonwu CO, Scrimshaw NS. Correlation of lactose maldigestion, lactose intolerance, and milk intolerance. Am J Clin Nutr 1993;57:399-401. [PubMed abstract]
  12. S. Food and Drug Administration. Food labeling: health claims; calcium and osteoporosis, and calcium, vitamin D, and osteoporosis.

- διαφήμιση -

Σχόλια
Φορτώνει...