OTCnow.gr
Το Ελληνικό portal για τα μη συνταγογραφούμενα φάρμακα (ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ.)

Γύρη μελισσών: Το θαύμα της φύσης

Διατροφικά στοιχεία & Οφέλη

0 547

Τι ακριβώς είναι η γύρη μελισσών;

Η γύρη μελισσών είναι θα λέγαμε ένα μίγμα από γύρη λουλουδιών, νέκταρ, ένζυμα και εκκρίσεις μελισσών. Η γύρη εμφανίζεται σαν κίτρινα και πορτοκαλί σφαιρίδια που έχουν φτιαχτεί από τις εργάτριες μέλισσες με βάση τη γύρη λουλουδιών και ένζυμα που περιέχει το σάλιο τους. Η γύρη μελισσών ή ψωμί μέλισσας ή αμβροσία, χρησιμοποιείται ως κύρια πηγή τροφής για την κυψέλη. Πράγματι είναι πολύ θρεπτική καθώς αποτελείται από απλά σάκχαρα, πρωτεΐνες, μέταλλα και βιταμίνες, λιπαρά οξέα και ένα μικρό ποσοστό άλλων συστατικών.

Τι περιέχει η γύρη μελισσών που είναι ευεργετικό για την υγεία μας;

Η γύρη είναι ένα πάρα πολύ πλούσιο τρόφιμο σε βιολογικά δραστικές ουσίες, αναφέρεται ότι πάνω από 200 διαφορετικές ουσίες βρέθηκαν στους κόκκους γύρης. Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι η σύστασή της ποικίλει ανάλογα με το είδος των λουλουδιών απ τα οποία έχει συλλεχθεί. Σε κάθε περίπτωση όλα τα είδη γύρης περιέχουν σε διαφορετική αναλογία  πρωτεΐνες, αμινοξέα, υδατάνθρακες, λιπίδια, φαινολικές ενώσεις, ένζυμα και βιταμίνες.

Η μέση περιεκτικότητα των κύριων συστατικών σε αποξηραμένη γύρη ανέρχεται σε: 32,8% πρωτεΐνες, 11,5% απαραίτητα για τον άνθρωπο αμινοξέα, 3,7% σουκρόζη, 12,8% λιπίδια, 0,19% βιταμίνη C, 0,07% β-καροτένιο και 4,0% βιολογικά στοιχεία. Πιο αναλυτικά:

  • Αμινοξέα: Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι τα αμινοξέα που προσφέρει η γύρη όπως μεθειονίνη, λυσίνη, θρεονίνη, ιστιδίνη, λευκίνη, ισολευκίνη, βαλίνη, φαινυλαλανίνη και τρυπτοφάνη, είναι απαραίτητα για την ζωή καθώς ο άνθρωπος δεν μπορεί να τα συνθέσει ενώ η έλλειψή τους έχει σοβαρές επιπτώσεις για την υγεία.
  • Λίπη: Μεταξύ των λιπών που υπάρχουν στην γύρη συγκαταλέγονται αυτά που αποτελούνται από απαραίτητα λιπαρά οξέα όπως το γ-λινολενικό οξύ και διάφορα φωσφολιπίδια και φυτοστερόλες
  • Φαινολικές ενώσεις : Στις φαινολικές ενώσεις που περιέχονται στην γύρη ανήκουν τα φλαβονοειδή, τα λευκοτριένια και οι κατεχίνες
  • Βιταμίνες: Η γύρη μελισσών περιέχει σημαντική ποσότητα βιταμινών τόσο λιποδιαλυτές όπως η βιταμίνες Α, Ε και D, όσο και υδατοδιαλυτές όπως η B1, B2, Β5, B6, C, το φολικό οξύ, η βιοτίνη και η ινοσιτόλη.
  • Ιχνοστοιχεία: Η γύρη μελισσών είναι επίσης πλούσια σε ασβέστιο, φώσφορο, μαγνήσιο, νάτριο, κάλιο, σίδηρο, χαλκό, ψευδάργυρο, μαγγάνιο, πυρίτιο και σελήνιο

Χάρη σε όλα αυτά τα θρεπτικά συστατικά περιέχει η γύρη έχει αναγνωριστεί πλέον σαν το πιο φυσικό και πλούσιο συμπλήρωμα διατροφής, ενώ βοηθάει σημαντικά την βελτίωση της ποιότητας ζωής των χορτοφάγων συμπληρώνοντας ουσίες που ενδεχομένως δεν προσλαμβάνουν.

Ποια είναι τα κύρια οφέλη της γύρης  για την υγεία μας;

Έχει αποδειχθεί ότι η γύρη έχει ιδιαίτερα θετικό αντίκτυπο στην υγεία μας. Παρακάτω παρουσιάζονται κάποια απ’ τα κυριότερα οφέλη αυτού του θησαυρού της φύσης.

1. Μειώνει το οξειδωτικό στρες

Η γύρη μελισσών περιέχει διάφορα αντιοξειδωτικά συστατικά μεταξύ των οποίων τα φλαβονοειδή, τα καροτενοειδή κ.α. Αυτά εξουδετερώνουν τις ελεύθερες ρίζες, προσλαμβάνοντας έτσι σοβαρές χρόνιες ασθένειες όπως ο καρκίνος, αυτοάνοσα νοσήματα και ο διαβήτης τύπου 2.

2. Μειώνει τις πιθανότητες εμφάνισης καρδιαγγειακών νοσημάτων

Οι παθήσεις του καρδιαγγειακού είναι από τις κύριες αιτίες θανάτου παγκοσμίως, η οποία έχει αποδειχθεί ότι προκαλείται κυρίως από τα αυξημένα επίπεδα χοληστερόλης και τα αυξημένα επίπεδα λιπιδίων στο αίμα. Η γύρη μελισσών μπορεί να μειώσει τα επίπεδα τους, ενώ προσφέρει προστασία απ το οξειδωτικό στρές μειώνοντας έτσι την πιθανότητα εμφάνισης αθηρωματικής πλάκας.

3. Ενισχύει τη λειτουργία του συκωτιού

Η βασική λειτουργία που επιτελεί το συκώτι είναι να απομακρύνει τις τοξίνες από τον οργανισμό. Όπως φάνηκε σε κάποιες μελέτες η γύρη μελισσών μπορεί να συμβάλλει στην ενίσχυση της λειτουργίας και της γενικότερης υγείας του συκωτιού.

4. Ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα και εμφανίζει αντιμικροβιακή δράση

H γύρη μελισσών μπορεί να ενισχύσει σημαντικά το ανοσοποιητικό σύστημα συνεισφέροντας στην υγεία των κυττάρων που το αποτελούν. Επιπλέον διάφορες μελέτες έδειξαν ότι η γύρη διαθέτει αντιμικροβιακή δράση έναντι βλαβερών βακτηρίων όπως η E.coli και η σαλμονέλα.

5. Συμβάλλει στην επούλωση των πληγών και την αποφυγή μολύνσεως

Η γύρη έχει αντιφλεγμονώδεις και αντιοξειδωτικές ιδιότητες πράγμα που σημαίνει ότι συμβάλλει στην επούλωση των πληγών. Επιπλέον η αντιμικροβιακή της δράση, το καθιστά κατάλληλο για την πρόληψη μολύνσεων οι οποίες συχνά ευθύνονται για την καθυστερημένη επούλωση των πληγών.

6. Συμβάλλει στην ανακούφιση από τα εμμηνοπαυσιακά συμπτώματα

Κατά την εμμηνόπαυση εμφανίζονται συνήθως διάφορα ενοχλητικά συμπτώματα όπως είναι οι αλλαγές στη διάθεση, η εφίδρωση, οι διαταραχές ύπνου και οι εξάψεις. Διάφορες μελέτες έδειξαν ότι η γύρη μελισσών μπορεί να ανακουφίσει πολλά από αυτά τα συμπτώματα. Πιο συγκεκριμένα, σε μια μελέτη φάνηκε ότι το 71% των γυναικών παρουσίασαν βελτίωση στα συμπτώματα της εμμηνόπαυσης καταναλώνοντας καθημερινά γύρη μελισσών. Σε μια άλλη έρευνα το 65% των γυναικών που λάμβαναν γύρη είχαν αισθητά λιγότερες εξάψεις ,καλύτερο ύπνο, μειωμένη ευερεθιστότητα, περισσότερη ενέργεια και μειωμένο πόνο στις αρθρώσεις.

Συμπέρασμα

Σε περίπτωση που αισθάνεστε ατονία, θέλετε να τονώσετε το ανοσοποιητικό ή έχετε προδιάθεση για την εμφάνιση σοβαρών ασθενειών η γύρη είναι η ιδανική υπερτροφή για εσάς. Ένα κουταλάκι του γλυκού γύρης καθημερινά σκέτο, στον χυμό ή στο γιαούρτι σας, αρκεί για να επωφεληθείτε από τον θησαυρό των μελισσών.

Βιβλιογραφία

  1. Marek Kieliszek et al. Pollen and bee bread as new health-oriented products: A review, Trends in Food Science & Technology, Vol. 71, January 2018, Pages 170-180
  2. Khansari N, Shakiba Y, Mahmoudi M, Chronic inflammation and oxidative stress as a major cause of age-related diseases and cancer. Recent Pat Inflamm Allergy Drug Discov. 2009 Jan;3(1):73-80.
  3. Komosinska-Vassev K et al. Bee pollen: chemical composition and therapeutic application. Evid Based Complement Alternat Med.(2015)
  4. Rzepecka-Stojko A et al. Anti-Atherogenic Activity of Polyphenol-Rich Extract from Bee Pollen. Nutrients. 2017 Dec 18;9(12).
  5. Wójcicki J et al. The protective effect of pollen extracts against allyl alcohol damage of the liver. Arch Immunol Ther Exp (Warsz). 1985;33(6):841-9.
  6. Fatrcová-Šramková K et al. Antioxidant and antimicrobial properties of monofloral bee pollen. J Environ Sci Health B. 2013;48(2):133-8.
  7. Olczyk P et al. Bee Pollen as a Promising Agent in the Burn Wounds Treatment. Evid Based Complement Alternat Med. 2016;2016:8473937.
  8. Anna Rzepecka-Stojko et al. Polyphenols from Bee Pollen: Structure, Absorption, Metabolism and Biological Activity settings, Molecules 2015, 20(12), 21732-21749
  9. Münstedt K et al. Bee pollen and honey for the alleviation of hot flushes and other menopausal symptoms in breast cancer patients. Mol Clin Oncol. 2015 Jul;3(4):869-874
  10. Ana Haro et al. Beneficial Effect of Pollen and/or Propolis on the Metabolism of Iron, Calcium, Phosphorus, and Magnesium in Rats with Nutritional Ferropenic Anemia, J. Agric. Food Chem.200048115715-5722
  11. Katarzyna Komosinska-Vassev, Pawel Olczyk, Justyna Kaźmierczak, Lukasz Mencner, and Krystyna Olczyk. Bee Pollen: Chemical Composition and Therapeutic Application. Evid Based Complement Alternat Med. 2015; 2015: 297425

- διαφήμιση -

Σχόλια
Φορτώνει...
* { display: none !important; } body, html { display: block !important; } #cpp-print-disabled { top: 0; left: 0; color: #111; width: 100%; height: 100%; min-height: 400px; z-index: 9999; position: fixed; font-size: 30px; text-align: center; background: #fcfcfc; padding-top: 200px; display: block !important; }