OTCnow.gr
Το Ελληνικό portal για τα μη συνταγογραφούμενα φάρμακα (ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ.)

Κάνει καλό το αλκοόλ στην υγεία;

0 42

Κρασί και φαγητό

Πριν από περίπου 200 χρόνια ένας Ιρλανδός ιατρός παρατήρησε ότι στη Γαλλία ο πόνος στο στήθος ήταν ένα λιγότερο συχνό φαινόμενο απ’ ότι στη χώρα του και απέδωσε αυτή τη διαφορά στον τρόπο ζωής των Γάλλων που όπως είναι γνωστό περιλαμβάνει το κρασί.

Ακόμη και σήμερα, πολλοί επιστήμονες υποστηρίζουν ότι το κόκκινο κρασί μπορεί να αποδειχθεί εξαιρετικά ωφέλιμο για την καρδιά. Ωστόσο φαίνεται το μυστικό να βρίσκεται στον συνδυασμό του κρασιού με το φαγητό, κυρίως όταν πρόκειται για χώρες όπου επιλέγεται η μεσογειακή διατροφή. Πράγματι, δεν είναι τυχαίο ότι στις χώρες όπου κατά παράδοση καταναλώνεται περισσότερο κρασί είναι λιγότερο συχνή η εμφάνιση στεφανιαίας νόσου, απ΄ ότι στις χώρες όπου προτιμάται η κατανάλωση μπύρας ή άλλων αλκοολούχων ποτών. Οι χώρες που το κρασί προτιμάται έναντι άλλων ποτών φαίνεται να είναι και αυτές στις οποίες η κουζίνα περιλαμβάνει την μεσογειακή διατροφή όπως η Ιταλία, η Γαλλία, η Ελλάδα και η Ισπανία.

Σε κάθε περίπτωση συγκεκριμένα το κόκκινο κρασί περιέχει αρκετά ευεργετικά θρεπτικά συστατικά.

Γιατί το κόκκινο κρασί;

Το κόκκινο κρασί περιέχει διάφορα συστατικά εκτός του αλκοόλ τα οποία βελτιώνουν την κυκλοφορία και προλαμβάνουν την οξείδωση της LDL κακής χοληστερόλης, δηλαδή την κύρια αιτία σχηματισμού αθηρωματικής πλάκας.

Τα κύρια δραστικά συστατικά που περιέχονται στο κόκκινο κρασί ονομάζονται πολυφαινόλες στις οποίες συγκαταλέγονται τα φλαβονοειδή, η ρεσβερατρόλη, η κουερσετίνη και οι κατεχίνες. Σημειώνεται ότι σ’ αυτές ακριβώς τις ουσίες αποδίδεται το χρώμα και τη γεύση του κόκκινου κρασιού. Πράγματι, το κόκκινο κρασί περιέχει 10 φορές περισσότερες πολυφαινόλες απ΄ ότι το λευκό. Αναφορικά με την μπύρα, αυτή φαίνεται να περιέχει επίσης αυτά τα φαινολικά συστατικά αλλά σε αρκετά μικρότερη ποσότητα.

Από την άλλη μεριά το τσάι, ο καφές, τα κρεμμύδια, τα μήλα και γενικά πολλά φρούτα και λαχανικά περιέχουν πολύ μεγαλύτερη ποσότητα από αυτές τις πολυφαινόλες απ’ότι το κόκκινο κρασί.

Ποσότητα αλκοόλ ή είδος ποτού; Τι βοηθάει πραγματικά την υγεία;

Σε κάποιες μελέτες φάνηκε ότι η κατανάλωση μικρής ποσότητας οποιουδήποτε είδους αλκοολούχου ποτού μπορεί να συμβάλλει στη μείωση του ρίσκου εμφάνισης διαβήτη και καρδιαγγειακών νοσημάτων. Αυτό μας δείχνει ότι το ίδιο το αλκοόλ είναι πιθανότατα αυτό που στην ουσία μπορεί να έχει ένα θετικό αντίκτυπο στην υγεία μας.

Σε μια κλινική μελέτη κατά την οποία παρατηρήθηκαν οι συνήθειες κατανάλωσης οινοπνευματωδών ποτών 38.000 ανδρών σε διάστημα 12 χρόνων, φάνηκε ότι αυτοί που κατανάλωναν  με μέτρο οινοπνευματώδη ποτά ( 3-4 φορές την εβδομάδα) είχαν 30 – 35% λιγότερες πιθανότητες να πάθουν έμφραγμα από αυτούς που δεν έπιναν καθόλου ή έπιναν μόνο 1 ή 2 φορές την εβδομάδα. Η Αμερικάνικη ένωση καρδιολογίας σημείωσε ότι 1 με 2 ποτά την ημέρα για τους άντρες και 1 για τις γυναίκες μπορεί να μειώσει το ρίσκο εμφάνισης κάποιου καρδιαγγειακού νοσήματος, χωρίς να κάνει αναφορά συγκεκριμένα στο κόκκινο κρασί.

Ωστόσο καλό θα ήταν να λάβουμε υπόψιν και άλλους παράγοντες εκτός της κατανάλωσης αλκοόλ όπως είναι η διατροφή η οποία παίζει καθοριστικό ρόλο στην υγειά μας. Είναι πλέον αδιαμφισβήτητο ότι εάν ακολουθούμε τους κανόνες της μεσογειακής διατροφής και εντάξουμε στην καθημερινότητα μας την άσκηση μειώνουμε σημαντικά τον κίνδυνο εμφάνισης πολλών θανατηφόρων παθήσεων.

Εν κατακλείδι …

Μπορούμε να πίνουμε ένα ποτηράκι αλκοολούχου ποτού όποτε μας κάνει κέφι χωρίς τύψεις καθώς φαίνεται ότι το αλκοόλ μπορεί να έχει κάποιες ευεργετικές ιδιότητες. Ωστόσο, η υγιεινή διατροφή είναι που επιφέρει τα σημαντικότερα οφέλη για την υγεία μας.

Βιβλιογραφία

  1. Black S. Clinical and pathological reports. Newry, England: Alex Wilkinson, 1819.
  2. Rimm EB, Klatsky A, Grobbee D, Stampfer MJ. Review of moderate alcohol consumption and reduced risk of coronary heart disease: is the effect due to beer, wine, or spirits?. BMJ. 1996 Mar 23;312(7033):731-6.
  3. St Leger AS, Cochrane AL, Moore F. Factors associated with cardiac mortality in developed countries with particular reference to the consumption of wine. The Lancet. 1979 May 12;313(8124):1017-20.
  4. Haseeb S, Alexander B, Baranchuk A. Wine and cardiovascular health: a comprehensive review. Circulation. 2017 Oct 10;136(15):1434-48.
  5. Karatzi KN, Papamichael CM, Karatzis EN, Papaioannou TG, Aznaouridis KA, Katsichti PP, Stamatelopoulos KS, Zampelas A, Lekakis JP, Mavrikakis ME. Red wine acutely induces favorable effects on wave reflections and central pressures in coronary artery disease patients. American journal of hypertension. 2005 Sep 1;18(9):1161-7.
  6. Chiva-Blanch G, Urpi-Sarda M, Ros E, Valderas-Martinez P, Casas R, Arranz S, Guillén M, Lamuela-Raventós RM, Llorach R, Andres-Lacueva C, Estruch R. Effects of red wine polyphenols and alcohol on glucose metabolism and the lipid profile: a randomized clinical trial. Clinical nutrition. 2013 Apr 1;32(2):200-6.
  7. Caccetta RA, Burke V, Mori TA, Beilin LJ, Puddey IB, Croft KD. Red wine polyphenols, in the absence of alcohol, reduce lipid peroxidative stress in smoking subjects. Free Radical Biology and Medicine. 2001 Mar 15;30(6):636-42.
  8. Arranz S, Chiva-Blanch G, Valderas-Martínez P, Medina-Remón A, Lamuela-Raventós RM, Estruch R. Wine, beer, alcohol and polyphenols on cardiovascular disease and cancer. Nutrients. 2012 Jul 10;4(7):759-81.
  9. Gerhäuser C. Beer constituents as potential cancer chemopreventive agents. European Journal of Cancer. 2005 Sep 1;41(13):1941-54.
  10. Mukamal KJ, Conigrave KM, Mittleman MA, Camargo Jr CA, Stampfer MJ, Willett WC, Rimm EB. Roles of drinking pattern and type of alcohol consumed in coronary heart disease in men. New England Journal of Medicine. 2003 Jan 9;348(2):109-18.
  11. Mostofsky E, Mukamal KJ, Giovannucci EL, Stampfer MJ, Rimm EB. Key findings on alcohol consumption and a variety of health outcomes from the Nurses’ Health Study. American journal of public health. 2016 Sep;106(9):1586-91.

- διαφήμιση -

Σχόλια
Φορτώνει...