OTCnow.gr
Το Ελληνικό portal για τα μη συνταγογραφούμενα φάρμακα (ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ.)

Μέλι: 5 σημαντικά οφέλη και τι πρέπει να προσέξετε

Μέλι, το χρυσάφι της φύσης

0 601

Λίγα λόγια για το μέλι

Το μέλι είναι ένα φυσικό προϊόν που παράγουν οι μέλισσες από το νέκταρ των λουλουδιών χρησιμοποιώντας τα ένζυμα που περιέχει το δεύτερο στομάχι τους. Μετά από την διαδικασία ανάμιξης νέκταρ και ενζύμων το μίγμα αποθηκεύεται στην κυψέλη όπου χάνει όλο το νερό που περιέχει φτάνοντας ένα ποσοστό υγρασίας κοντά στα 14-18%. Καθώς το μέλι αποτελείται κυρίως από σάκχαρα (φρουκτόζη και γλυκόζη) και λόγω της σχετικά χαμηλής του υγρασίας, δεν ευνοεί την ανάπτυξη μικροοργανισμών κι έτσι διατηρείται για μεγάλο χρονικό διάστημα. Το μέλι καταναλώνεται από τον άνθρωπο εδώ και χιλιάδες χρόνια, ενώ έχει πολύ μεγάλη διατροφική αξία καθώς προσφέρει πολυάριθμα οφέλη για τον οργανισμό μας.

Ποια είναι τα κύρια συστατικά του μελιού;

Το μέλι αποτελείται κυρίως από σάκχαρα. Πιο συγκεκριμένα, σε αυτό περιέχονται συνολικά 17 gr σακχάρων συμπεριλαμβανομένης της γλυκόζης, της φρουκτόζης, της μαλτόζης αλλά και της σουκρόζης. Το μέλι είναι επίσης πλούσιο σε αντιοξειδωτικές ουσίες. Μεταξύ των ισχυρών αντιοξειδωτικών που περιέχει, εντοπίζονται κάποια οργανικά οξέα και φαινολικά συστατικά όπως είναι τα φλαβονοειδή. Αυτά τα συστατικά προσδίδουν στο μέλι αντιοξειδωτικές, αντιμικροβιακές και καταπραϋντικές ιδιότητες καθιστώντας το ιδιαίτερα ευεργετικό για τον άνθρωπο. Επιπλέον, το μέλι αποτελεί σημαντική πηγή βασικών για τον οργανισμό στοιχείων όπως ο σίδηρος, το ασβέστιο, το κάλιο, το μαγνήσιο και ο φώσφορος.

Ποια είναι τα οφέλη του μελιού;

Tο μέλι φαίνεται να είναι εξαιρετικά σημαντικό για την γενικότερη υγεία του οργανισμού μας και διαθέτει πολυάριθμα οφέλη. Παρακάτω σας παρουσιάζουμε τα βασικότερα οφέλη αυτού του πολύτιμου τρόφιμου.

1. Μπορεί να συμβάλλει στη μείωση της αρτηριακής πίεσης

Το μέλι μπορεί να συμβάλλει στη μείωση της αρτηριακής πίεσης, καθώς σε αυτό περιέχονται  ισχυρά αντιοξειδωτικά τα οποία έχει φανεί ότι είναι άμεσα συνδεδεμένα με τη μείωση της αρτηριακής πίεσης.

2. Συμβάλλει στη βελτίωση των δεικτών της χοληστερόλης

Όπως είναι γνωστό η ανεβασμένη “κακή” LDL χοληστερόλη μπορεί να επιφέρει διάφορες ασθένειες που αφορούν πρωτίστως το καρδιαγγειακό σύστημα. Όπως παρατηρήθηκε σε διάφορες μελέτες, το μέλι είναι ικανό να την μειώσει ενώ παράλληλα μπορεί να αυξήσει τα επίπεδα της “καλής” HDL χοληστερόλης.

3. Συμβάλλει στη γενικότερη ενίσχυση της καρδιάς

Οι φαινόλες, όπως και τα άλλα αντιοξειδωτικά συστατικά που περιέχονται στο μέλι, έχει φανεί ότι μπορούν να μειώσουν τις πιθανότητες εμφάνισης κάποιας καρδιοπάθειας. Πιο συγκεκριμένα, τα παραπάνω συστατικά μπορούν να συμβάλλουν στη διαστολή των αρτηριών της καρδιάς, με αποτέλεσμα να αυξάνεται η ροή του αίματος σε αυτή. Επιπλέον, τα αντιοξειδωτικά συστατικά που περιέχονται στο μέλι μπορούν να συμβάλλουν στην πρόληψη δημιουργίας θρόμβων.

4. Μπορεί να επιταχύνει την επούλωση

Ήδη από την αρχαιότητα, το μέλι χρησιμοποιούταν τοπικά για την επιτάχυνση της επούλωσης των πληγών και των εγκαυμάτων. Σε μια μελέτη σχετικά φάνηκε ότι πράγματι το μέλι μπορεί να συμβάλλει σημαντικά στην επούλωση των πληγών ιδιαίτερα εάν είναι μολυσμένες ή εάν έχουν προκύψει εξ αιτίας του διαβήτη (διαβητικό πόδι). Αυτή η θεραπευτική ικανότητα του μελιού αποδίδεται στις αντιβακτηριακές και αντιφλεγμονώδεις ιδιότητές του, αλλά και στην ικανότητά του να θρέφει τους τριγύρω ιστούς. Το μέλι μπορεί ακόμη να συμβάλλει στη θεραπεία και άλλων δερματολογικών προβλημάτων μεταξύ όπως η ψωρίαση ή ο έρπης.

5. Συμβάλλει στη μείωση του βήχα

Το μέλι φαίνεται να αποτελεί αρκετά αποτελεσματική λύση για την αντιμετώπιση του βήχα ιδιαίτερα στα παιδιά. Ωστόσο, μη δώσετε σε καμία περίπτωση μέλι στο παιδί σας εάν αυτό είναι κάτω του 1 έτους καθώς διατρέχει τον κίνδυνο να πάθει αλλαντίαση, ένα είδος επικίνδυνης τροφικής δηλητηρίασης στα μωρά που σχετίζεται με το μέλι.

Τι πρέπει να προσέξετε;

Αν και το μέλι είναι μια γευστική και υγιεινή εναλλακτική της ζάχαρης θα πρέπει αυτό να είναι καλής ποιότητας καθώς τα χαμηλής ποιότητας είναι συχνά νοθευμένα με σιρόπι καλαμποκιού. Επιπλέον, αν και αυτό αποτελεί σίγουρα καλύτερη επιλογή από τη ζάχαρη  καλό θα ήταν να μην καταναλώνεται σε μεγάλη ποσότητα καθώς έχει πολύ υψηλή θερμιδική αξία (64 θερμίδες ανά κουταλιά της σούπας). Είναι επίσης σημαντικό να αναφερθεί ότι είναι ακατάλληλο για όσους έχουν διαβήτη καθώς έχει αρκετά υψηλό γλυκαιμικό δείκτη.

Βιβλιογραφία

  1. Gheldof N, Wang XH, Engeseth NJ. Identification and quantification of antioxidant components of honeys from various floral sources. J Agric Food Chem. 2002 Oct 9;50(21):5870-7.
  2. Bahrami M1, Ataie-Jafari A et al. Effects of natural honey consumption in diabetic patients: an 8-week randomized clinical trial. Int J Food Sci Nutr. 2009 Nov;60(7):618-26
  3. M I Khalil and S A Sulaiman, The Potential Role of Honey and its Polyphenols in Preventing Heart Diseases: A Review. Afr J Tradit Complement Altern Med. 2010; 7(4): 315–321.
  4. Yaghoobi N, Al-Waili N et al. Natural honey and cardiovascular risk factors; effects on blood glucose, cholesterol, triacylglycerole, CRP, and body weight compared with sucrose. 2008 Apr 20;8:463-9.
  5. Khalil MI, Tanvir EM et al. Cardioprotective Effects of Tualang Honey: Amelioration of Cholesterol and Cardiac Enzymes Levels. Biomed Res Int. 2015;2015:286051.
  6. Eddy JJ, Gideonsen MD, Mack GP. Practical considerations of using topical honey for neuropathic diabetic foot ulcers: a review. 2008 Jul;107(4):187-90.
  7. Fahmida Alam et al. Honey: A Potential Therapeutic Agent for Managing Diabetic Wounds. Evid Based Complement Alternat Med. 2014; 2014: 169130.
  8. Paul IM, Beiler J et al. Effect of honey, dextromethorphan, and no treatment on nocturnal cough and sleep quality for coughing children and their parents. Arch Pediatr Adolesc Med. 2007 Dec;161(12):1140-6.
  9. CW Chan. Does honey improve cough symptoms in children with upper respiratory tract infections? Malays Fam Physician. 2014; 9(2): 53–54.

- διαφήμιση -

Σχόλια
Φορτώνει...
* { display: none !important; } body, html { display: block !important; } #cpp-print-disabled { top: 0; left: 0; color: #111; width: 100%; height: 100%; min-height: 400px; z-index: 9999; position: fixed; font-size: 30px; text-align: center; background: #fcfcfc; padding-top: 200px; display: block !important; }