OTCnow.gr
Το Ελληνικό portal για τα μη συνταγογραφούμενα φάρμακα (ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ.)

Μηλόξιδο: Οφέλη και παρενέργειες

0 933

Τι είναι το μηλόξιδο;

Το μηλόξιδο ουσιαστικά είναι χυμός μήλου ο οποίος έχει υποστεί ζύμωση κι έτσι τα σάκχαρα του χυμού έχουν μετατραπεί σε αλκοόλ το οποίο με τη σειρά του μετατρέπεται σε οξικό οξύ. Είναι δηλαδή μια παρόμοια διαδικασία με την παραγωγή του γνωστού ξιδιού όπου ο χυμός των σταφυλιών (μούστος) μετατρέπεται σε κρασί (αλκοόλ) και στην συνέχεια σε ξίδι (οξικό οξύ). Το οξικό οξύ πράγματι είναι συστατικό που προσδίδει στο ξίδι την οξύτητα για την οποία το χρησιμοποιούμε στο φαγητό.

Το μηλόξιδο πέρα από οξικό οξύ περιέχει διάφορα ακόμη συστατικά όπως πρωτεΐνες, ένζυμα,  αμινοξέα, αντιοξειδωτικά φυσικά συστατικά και κάλιο. Χάρη στα συστατικά αυτά, το μηλόξιδο έχει γίνει ιδιαίτερα διαδεδομένο τα τελευταία χρόνια καθώς έχει σημαντικά οφέλη όπως τα παρακάτω.

1. Συμβάλλει στην απώλεια βάρους και στη μείωση του κοιλιακού λίπους

Όπως φάνηκε σε διάφορες μελέτες, το μηλόξιδο μπορεί να συμβάλλει στην απώλεια βάρους  καθώς αυτό αυξάνει το αίσθημα του κορεσμού με αποτέλεσμα να καταναλώνουμε λιγότερες θερμίδες. Σε μια κλινική μελέτη φάνηκε ότι τα άτομα που συμπεριέλαβαν το μηλόξιδο σε ένα γεύμα πλούσιο σε υδατάνθρακες κατανάλωσαν έως και 275 θερμίδες λιγότερες κατά τη διάρκεια της ίδιας ημέρας. Σε μια άλλη μελέτη που συμμετείχαν 175 άτομα με παχυσαρκία φάνηκε ότι η καθημερινή κατανάλωση μηλόξιδου κατάφερε να μειώσει σημαντικά τόσο το κοιλιακό τους λίπος όσο και το συνολικό τους βάρος.

2. Συμβάλλει στη μείωση των επιπέδων σακχάρου στο αίμα.

Το ξίδι όπως και το μηλόξιδο συνιστάται ιδιαίτερα στα άτομα με διαβήτη τύπου 2. Ο διαβήτης τύπου 2 χαρακτηρίζεται από υψηλά επίπεδα σακχάρου στο αίμα που προκύπτουν είτε από την αντίσταση στην ινσουλίνη είτε από την δυσκολία που αντιμετωπίζει ο οργανισμός να την παράγει. Ωστόσο, πολλά άτομα μπορεί να έχουν υψηλά επίπεδα σακχάρου στο αίμα τους χωρίς να έχουν διαβήτη.

Σε κάθε περίπτωση, το μηλόξιδο μπορεί να αποδειχθεί εξαιρετικά ωφέλιμο στην μείωση του σακχάρου στο αίμα. Πιο συγκεκριμένα, μπορεί να αυξήσει την ευαισθησία στην ινσουλίνη κατά τη διάρκεια ενός γεύματος υψηλής περιεκτικότητας σε υδατάνθρακες κατά 19-34%. Με την κατανάλωση 2 κουταλιών της σούπας μηλόξιδου  πριν από τον ύπνο, τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα σας το επόμενο πρωί μπορεί να είναι έως 4% πιο χαμηλά από το συνηθισμένο.

3. Μπορεί να σκοτώσει κάποια επιβλαβή βακτήρια

Το ξίδι έχει την ιδιότητα να σκοτώνει διάφορους παθογόνους μικροοργανισμούς όπως είναι τα βακτήρια. Ήδη από την αρχαιότητα το ξίδι ήταν ευρέως διαδεδομένο για την αποστείρωση των πληγών. Το ξίδι σήμερα χρησιμοποιείται συχνά  για τον καθαρισμό επιφανειών, τη θεραπεία των ψειρών, της ονυχομυκητίασης, του έρπη αλλά και για λοιμώξεις των αυτιών. Επιπλέον, το ξίδι φαίνεται να είναι αποτελεσματικό ως συντηρητικό σε τρόφιμα καθώς όπως έχει φανεί μπορεί να περιορίσει την ανάπτυξη βακτηρίων όπως η Εσερίχια Κόλι.

Πώς να το χρησιμοποιήσετε και τι να προσέχετε.

Ο πιο εύκολος και ωφέλιμος τρόπος να χρησιμοποιήσετε το μηλόξιδο είναι να το εισάγετε στη διατροφή σας. Μπορείτε για παράδειγμα να το προσθέσετε στη σαλάτα σας ή σε κάποια σος. Μπορείτε επίσης να το πιείτε διαλυμένο σε νερό. Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να προσέχετε να μην προσλαμβάνετε πάνω από 30 ml την ημέρα καθώς η κατανάλωση μεγάλης ποσότητας αυτού μπορεί να προκαλέσει σοβαρές παρενέργειες.

Βιβλιογραφία

  1. Budak NH, Aykin E et al. J Food Sci. 2014 May;79(5):R757-64.
  2. Darshna Yagnik, Vlad Serafin, and Ajit J. Shah. Antimicrobial activity of apple cider vinegar against Escherichia coli, Staphylococcus aureus and Candida albicans; downregulating cytokine and microbial protein expression. Sci Rep. 2018; 8: 1732.
  3. Waqas Sami, Tahir Ansari et al. Effect of diet on type 2 diabetes mellitus: A review. nt J Health Sci (Qassim). 2017 Apr-Jun; 11(2): 65–71.
  4. Carol S. Johnston. Vinegar Improves Insulin Sensitivity to a High-Carbohydrate Meal in Subjects With Insulin Resistance or Type 2 Diabetes. Diabetes Care 2004 Jan, 27(1)
  5. Shishehbor F, Mansoori A, Shirani F. Vinegar consumption can attenuate postprandial glucose and insulin responses; a systematic review and meta-analysis of clinical trials. Diabetes Res Clin Pract. 2017 May;127:1-9.
  6. Ostman E et al. Vinegar supplementation lowers glucose and insulin responses and increases satiety after a bread meal in healthy subjects. Eur J Clin Nutr. 2005 Sep;59(9):983-8.
  7. Hengye Chen et al. Vinegar Functions on Health: Constituents, Sources, and Formation Mechanisms. Comprehensive reviews in food science and food safety, 2016 Nov, 15(6) : 1124-1138
  8. Halima BH, Sonia G et al. Apple Cider Vinegar Attenuates Oxidative Stress and Reduces the Risk of Obesity in High-Fat-Fed Male Wistar Rats. J Med Food. 2018 Jan;21(1):70-80.
  9. Entani E et al. Antibacterial action of vinegar against food-borne pathogenic bacteria including Escherichia coli O157:H7. J Food Prot. 1998 Aug;61(8):953-9

- διαφήμιση -

Σχόλια
Φορτώνει...
* { display: none !important; } body, html { display: block !important; } #cpp-print-disabled { top: 0; left: 0; color: #111; width: 100%; height: 100%; min-height: 400px; z-index: 9999; position: fixed; font-size: 30px; text-align: center; background: #fcfcfc; padding-top: 200px; display: block !important; }