OTCnow.gr
Το Ελληνικό portal για τα μη συνταγογραφούμενα φάρμακα (ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ.)

Ωμοφαγία: Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα

Μάθετε τα πάντα για την ωμοφαγία

0 359

Τι είναι η ωμοφαγία;

H ωμοφαγία υπήρχε ήδη από την αρχαιότητα και θεωρούταν ότι ακόμα και οι πυθαγόρειοι ακολουθούσαν αυτό το πρόγραμμα διατροφής. Η ωμοφαγία ή αλλιώς ωμή χορτοφαγία, βασίζεται κυρίως σε ωμά και μη κατεργασμένα τρόφιμα. Ένα τρόφιμο θεωρείται κατάλληλο για ωμοφαγική διατροφή εάν δεν έχει υποβληθεί σε θερμοκρασία από 40 έως 48 °C, δε είναι επεξεργασμένο με οποιονδήποτε τρόπο και δεν έχει παστεριωθεί. Ωστόσο, η ωμοφαγία επιτρέπει άλλες μεθόδους προετοιμασίας όπως είναι η χρήση αποχυμωτή ή μίξερ, η αποξήρανση τροφών και το μούλιασμα σε νερό.

Όπως και στην περίπτωση της χορτοφαγίας, η ωμοφαγία στηρίζεται σε φυτικής προέλευσης τρόφιμα, αν και κάποια άτομα που την ακολουθούν καταναλώνουν και αυγά και γαλακτοκομικά προϊόντα. Η κατανάλωση ωμού ψαριού και κρέατος επίσης επιτρέπεται στην ωμοφαγία.

Θεωρείται ότι ένα τέτοιο πρόγραμμα διατροφής μπορεί να προσφέρει στο άτομο που το ακολουθεί όλα τα θρεπτικά συστατικά που χρειάζεται ο οργανισμός, ενώ επίσης προσφέρει διάφορα οφέλη.

Ποια τρόφιμα περιλαμβάνονται σε αυτό το διατροφικό πρόγραμμα;

Όπως προαναφέρθηκε η ωμοφαγία βασίζεται κυρίως σε τρόφιμα φυτικής προέλευσης όπως είναι τα φρούτα, τα λαχανικά, οι ξηροί καρποί και οι σπόροι. Τα ωμά σιτηρά και όσπρια επίσης επιτρέπονται εάν είναι εμποτισμένα ή βλαστημένα. Αν θέλετε να ακολουθήσετε αυτό το διατροφικό πρόγραμμα θα πρέπει να έχετε υπόψιν σας ότι τουλάχιστον το 75% των τροφίμων που θα καταναλώνετε θα πρέπει να είναι ωμά. Παρακάτω σας παραθέτουμε αναλυτικά ποια τρόφιμα μπορείτε να καταναλώνετε και ποια θα πρέπει να αποφεύγετε εάν έχετε σκοπό να ακολουθήσετε την ωμοφαγία για κάποιο διάστημα.

Τρόφιμα που επιτρέπονται στην ωμοφαγία

  • Όλα τα φρέσκα φρούτα
  • Όλα τα ωμά λαχανικά
  • Ωμοί ξηροί καρποί και σπόροι
  • Ωμά σιτηρά και όσπρια (εμποτισμένα ή βλαστημένα)
  • Αποξηραμένα φρούτα
  • Γάλατα από ξηρούς καρπούς (π.χ γάλα αμυγδάλου)
  • Ελαιόλαδο και έλαιο καρύδας
  • Τρόφιμα που έχουν υποστεί ζύμωση
  • Φύκια
  • Προαιρετικά ωμά και μη παστεριωμένο τρόφιμα ζωικής προέλευσης (π.χ αυγά, γαλακτοκομικά προϊόντα, κρέας ή ψάρι)

Τρόφιμα που απαγορεύονται στην ωμοφαγία

  • Ψημένα φρούτα, λαχανικά, κρέας, σιτηρά και ψάρια
  • Ψημένους ξηρούς καρπούς και σπόρια
  • Επεξεργασμένα λάδια
  • Αλάτι
  • Επεξεργασμένη ζάχαρη και αλεύρι
  • Παστεριωμένους χυμούς και γαλακτοκομικά προϊόντα
  • Καφές και τσάι
  • Αλκοόλ
  • Μακαρόνια
  • Γλυκά, πατατάκια και γενικότερα επεξεργασμένα τρόφιμα και σνακ

Ποια είναι τα υπέρ και ποια τα κατά της ωμοφαγίας;

Η ωμοφαγία έχει αρκετά πλεονεκτήματα καθώς βασίζεται κατά κύριο λόγο σε φρούτα και λαχανικά, ενώ παράλληλα ενσωματώνει και άλλα τρόφιμα υψηλής περιεκτικότητας σε θρεπτικά συστατικά και φυτικές ίνες. Ακόμη, η ωμοφαγία αποτρέπει την κατανάλωση διάφορων ανθυγιεινών τροφίμων που μπορούν να προκαλέσουν διάφορα προβλήματα στην υγεία, όπως είναι το επεξεργασμένο φαγητό και η ζάχαρη. Επιπλέον, η ωμοφαγία συμβάλλει σημαντικά στην απώλεια βάρους καθώς υπάρχει χαμηλή πρόσληψη θερμίδων. Ωστόσο, πρέπει να αναφερθεί ότι η η ωμοφαγία  έχει και αρκετά μειονεκτήματα.

Αρχικά, όταν κάποιο άτομο που συνήθιζε να ακολουθεί ένα πλήρες διατροφικό πλάνο με ψημένα τρόφιμα, ξαφνικά αρχίζει την ωμοφαγία, οι θερμίδες που προσλαμβάνει μειώνονται δραματικά και μπορεί να του προκληθεί κάποια δυσφορία. Ακόμη, το ψήσιμο των τροφίμων συμβάλλει στην καλύτερη πέψη και ως εκ τούτου στην καλύτερη απορρόφηση των θρεπτικών συστατικών από τον οργανισμό. Είναι επίσης σημαντικό να αναφερθεί ότι το μαγείρεμα και η παστερίωση σκοτώνουν πολλούς παθογόνους μικροοργανισμούς καθιστώντας τα τρόφιμα πιο ασφαλή για κατανάλωση.

Εν κατακλείδι φαίνεται ότι η ωμοφαγία αν και έχει κάποια πλεονεκτήματα υστερεί σε θερμίδες, σε κάποιες βιταμίνες καθώς και σε μέταλλα και πρωτεΐνες που αποτελούν απαραίτητα στοιχεία για τη φυσιολογική λειτουργία του οργανισμού.

Βιβλιογραφία

  1. Cunningham E. What is a raw foods diet and are there any risks or benefits associated with it? J Am Diet Assoc. 2004 Oct;104(10):1623.
  2. Koebnick C et al. Consequences of a Long-Term Raw Food Diet on Body Weight and Menstruation: Results of a Questionnaire Survey.Ann Nutr Metab 1999;43:69–79
  3. Fontana L et al. Low bone mass in subjects on a long-term raw vegetarian diet. Arch Intern Med. 2005 Mar 28;165(6):684-9.
  4. Emily E. Groopman et al. Cooking increases net energy gain from a lipid-rich food. Am J Phys Anthropol. 2015 Jan; 156(1): 11–18.
  5. Dewanto V et al. Thermal processing enhances the nutritional value of tomatoes by increasing total antioxidant activity. J Agric Food Chem. 2002 May 8;50(10):3010-4.
  6. Palermo M et al. The effect of cooking on the phytochemical content of vegetables. J Sci Food Agric. 2014 Apr;94(6):1057-70.
  7. Serpen A et al. Total antioxidant capacities of raw and cooked meats. Meat Sci. 2012 Jan;90(1):60-5.

- διαφήμιση -

Σχόλια
Φορτώνει...
* { display: none !important; } body, html { display: block !important; } #cpp-print-disabled { top: 0; left: 0; color: #111; width: 100%; height: 100%; min-height: 400px; z-index: 9999; position: fixed; font-size: 30px; text-align: center; background: #fcfcfc; padding-top: 200px; display: block !important; }