OTCnow.gr
Το Ελληνικό portal για τα μη συνταγογραφούμενα φάρμακα (ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ.)

Ρεβίθια: 5 σημαντικά οφέλη για την υγεία μας

5 λόγοι να τα αγαπήσετε

0 611

Ρεβίθια: Η ιστορία και η θρεπτική αξία τους

Τα ρεβίθια είναι ένα όσπριο με προέλευση τη Μέση Ανατολή. Σήμερα, η Ινδία είναι πρώτη στον κόσμο χώρα στην παραγωγή ρεβιθιών, ενώ ακολουθούν η Ισπανία, η Αλγερία, η Ιταλία, η Αίγυπτος, η Αργεντινή και η Ελλάδα.

Το φυτό που τα παράγει έχει την επιστημονική ονομασία Cicer arietinum ή Ερέβινθος ο κριόμορφος, που οφείλεται στο σχήμα του σπόρου του φυτού που θυμίζει κεφάλι κριαριού. Οι καρποί του φυτού αυτού, περιέχουν ο κάθε ένας τους 1-2 σπόρια, τα γνωστά ρεβίθια.

Τα ρεβίθια μπορούμε να τα φάμε βραστά ή μαγειρευτά ως όσπρια ή και καβουρντισμένα ως ξηροί καρποί (τα γνωστά στραγάλια). Η υψηλή τους περιεκτικότητα σε βιταμίνες, πρωτεΐνη, μέταλλα και φυτικές ίνες, τα οποία τα καθιστούν ιδιαίτερα ωφέλιμα. Πιο συγκεκριμένα σε 28 γρ. ρεβίθια περιέχονται 2 gr φυτικών ινών, 3γρ. πρωτεΐνες, 8γρ. υδατάνθρακες αλλά και το 12% της συνιστώμενης ημερήσιας δόσης (ΣΗΔ) φολικού οξέως, το 4% της ΣΗΔ σιδήρου, το 5% της ΣΗΔ φωσφόρου, το 5% της ΣΗΔ  χαλκού και το 14% της ΣΗΔ μαγγανίου.

Χάρη λοιπόν στην σύστασή τους είναι ιδιαίτερα ευεργετικά και παρακάτω σας παραθέτουμε τα 5 βασικά που προσφέρει αυτό το πολύτιμο όσπριο.

1. Τα ρεβίθια συμβάλλουν στην διατήρηση υγιούς σωματικού βάρους

Τα ρεβίθια είναι πλούσια σε πρωτεΐνες και φυτικές ίνες, συστατικά τα οποία βοηθούν να κρατήσετε υπό έλεγχο την όρεξή σας. Αυτά τα 2 δρουν παράλληλα για να επιβραδύνουν τη διαδικασία της χώνεψης, κάτι που προάγει το αίσθημα του κορεσμού, ενώ αυξάνουν τα επίπεδα των ορμονών που μειώνουν την όρεξη. Συνεπώς χάρη στις φυτικές ίνες και στις πρωτεΐνες μειώνεται η όρεξη άρα μειώνεται το συνολικό ποσοστό θερμίδων που προσλαμβάνετε, οδηγώντας έτσι στην απώλεια του βάρους. Επιπλέον, τα ρεβίθια περιέχουν ελάχιστες θερμίδες κάτι που επίσης τα καθιστά ιδανικά για δίαιτα. Πιο συγκεκριμένα, σε 28gr. περιέχονται μόλις 46 θερμίδες.

2. Αποτελούν σημαντική πηγή πρωτεϊνών για τα άτομα που δεν καταναλώνουν προϊόντα ζωικής προέλευσης

Τα ρεβίθια είναι εξαιρετική πηγή πρωτεΐνης, κάτι που τα κάνει ιδανική επιλογή για τα άτομα που δεν καταναλώνουν τρόφιμα ζωικής προέλευσης.  Η πρωτεΐνη προάγει το αίσθημα του κορεσμού, συμβάλλει στην υγεία των οστών και στη διατήρηση της μυϊκής μάζας. Επιπλέον, έρευνες έδειξαν ότι η ποιότητα της πρωτεΐνης που περιέχεται στα ρεβιθιά είναι καλύτερη από αυτή που περιέχεται σε άλλα όσπρια. Ωστόσο, καλό θα ήταν για να βεβαιωθείτε ότι προσλαμβάνετε όλα τα απαραίτητα αμινοξέα ενώ κάνετε μια διατροφή βασισμένη αποκλειστικά στα φυτικής προέλευσης τρόφιμα, να συνδυάζετε τα ρεβίθια με άλλες πηγές πρωτεΐνης όπως είναι τα προϊόντα ολικής άλεσης.

3. Συμβάλλουν στη ρύθμιση των επιπέδων σακχάρου στο αίμα

Τα ρεβίθια μπορούν να συμβάλλουν στη ρύθμιση των επιπέδων του σακχάρου στο αίμα με ποικίλους τρόπους. Αρχικά, έχουν πολύ χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη. Αυτός o δείκτης δείχνει το πόσο γρήγορα ανεβαίνουν τα επίπεδα σακχάρου μετά από την κατανάλωση ενός τρόφιμου. Έχει φανεί ότι τα διαιτολόγια με πολλά τρόφιμα που έχουν χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη συμβάλλουν στη ρύθμιση των επιπέδων σακχάρου στο αίμα. Επιπλέον, τα ρεβίθια είναι πλούσια σε πρωτείνες και φυτικές ίνες, που είναι γνωστά για τον θετικό αντίκτυπο που έχουν στη ρύθμιση των επιπέδων σακχάρου σε φυσιολογικά επίπεδα στα άτομα με διαβήτη τύπου 2.

Ακόμη, τα ρεβίθια είναι πλούσια πηγή βιταμινών και μετάλλων, όπως οι βιταμίνες Β, το μαγνήσιο και ο ψευδάργυρος , στοιχεία που όπως έχει φανεί μειώνουν το ρίσκο εμφάνισης διαβήτη τύπου 2

4. Συμβάλλουν στη βελτίωση της πέψης

Τα ρεβίθια έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες, οι οποίες φαίνεται να είναι εξαιρετικά ωφέλιμες για την βελτίωση της πέψης. Επιπλέον, οι φυτικές ίνες που περιέχονται στα ρεβίθια είναι κυρίως διαλυτές, οι οποίες αυξάνουν τον αριθμό των υγειών βακτηρίων του εντέρου και περιορίζουν την ανάπτυξη των επιβλαβών βακτηρίων, κάτι που οδηγεί στη μείωση των πιθανοτήτων εμφάνισης παθήσεων του γαστρεντερικού σωλήνα.

5. Τα ρεβίθια συμβάλλουν στην πρόληψη κάποιων χρόνιων ασθενειών

Τα ρεβίθια είναι πλούσια σε διάφορα συστατικά τα οποία συμβάλλουν στην πρόληψη χρόνιων ασθενειών. Αρχικά συμβάλλουν στην πρόληψη παθήσεων του καρδιαγγειακού συστήματος καθώς είναι πλούσια σε διάφορα μέταλλα όπως το μαγνήσιο και το κάλιο, τα οποία φαίνεται να είναι και καρδιοπροστατευτικά. Επιπλέον, τα ρεβίθια περιέχουν διαλυτές φυτικές ίνες οι οποίες μειώνουν τα επίπεδα των τριγλυκεριδίων και της “κακής” LDL χοληστερόλης, που συχνά ευθύνεται για την εμφάνιση προβλημάτων του αθηρωμάτωσης.

Τα ρεβίθια μπορούν ακόμη να συμβάλλουν στην πρόληψη διαφόρων ειδών καρκίνου, καθώς προάγουν την παραγωγή βουτυρικού οξέως, το οποίο μειώνει τη φλεγμονή των κυττάρων στο παχύ έντερο και περιέχουν σαπωνίνη, ένα συστατικό που φαίνεται να έχει κάποια δράση στον περιορισμό της ανάπτυξης όγκων.

 

Βιβλιογραφία

  1. Chickpeas, Nutrition Facts and Calories .SelfNutritionData. Retrieved from: https://nutritiondata.self.com/facts/legumes-and-legume-products/4326/2 , last accessed: 01/12/2019
  2. Peter J. Wilde. Eating for Life: Designing Foods for Appetite Control. J Diabetes Sci Technol. 2009 Mar; 3(2): 366–370.
  3. Douglas Paddon-Jones et al. Protein, weight management, and satiety. The American Journal of Clinical Nutrition.2008; 87:5: 1558S–1561S
  4. Megan A. McCrory et al. Pulse Consumption, Satiety, and Weight Management.Adv Nutr. 2010 Nov; 1(1): 17–30.
  5. Jukanti AK et al. Nutritional quality and health benefits of chickpea (Cicer arietinum L.): a review. Br J Nutr. 2012 Aug;108 Suppl 1:S11-26.
  6. Taylor C. Wallace et al. The Nutritional Value and Health Benefits of Chickpeas and Hummus. Nutrients. 2016 Dec; 8(12): 766.
  7. David JA Jenkins. Glycemic index: overview of implications in health and disease.The American Journal of Clinical Nutrition.2002;76:1:266S–273S
  8. Irma Podolak et al.Saponins as cytotoxic agents: a review. Phytochem Rev. 2010 Sep; 9(3): 425–474.
  9. Mohammad Asif. The prevention and control the type-2 diabetes by changing lifestyle and dietary pattern. J Educ Health Promot. 2014; 3: 1.

- διαφήμιση -

Σχόλια
Φορτώνει...
* { display: none !important; } body, html { display: block !important; } #cpp-print-disabled { top: 0; left: 0; color: #111; width: 100%; height: 100%; min-height: 400px; z-index: 9999; position: fixed; font-size: 30px; text-align: center; background: #fcfcfc; padding-top: 200px; display: block !important; }