OTCnow.gr
Το Ελληνικό portal για τα μη συνταγογραφούμενα φάρμακα (ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ.)

Κολλαγόνο: Οφέλη & παρενέργειες

Πόσο αποτελεσματικά είναι τα συμπληρώματα διατροφής με κολλαγόνο;

0 55

Τι είναι το κολλαγόνο;

Το κολλαγόνο είναι μια από τις σημαντικότερες πρωτεΐνες του οργανισμού καθώς αποτελεί βασικό δομικό συστατικό των συνδετικών ιστών όπως τενόντων, αρθρώσεων, συνδέσμων αλλά και του δέρματος και των μυών. Τον τελευταίο καιρό έχει κυκλοφορήσει μια πληθώρα διαφορετικών σκευασμάτων κολλαγόνου τα οποία πράγματι μπορούν να προσφέρουν ποικίλα οφέλη όπως τα παρακάτω:

1. Μπορεί να βελτιώσει την υγεία του δέρματός σας.

Tο κολλαγόνο αποτελεί βασικό συστατικό του δέρματος, γι’ αυτό το λόγο συμβάλει σημαντικά στην ενίσχυσή του, στην διατήρηση της ελαστικότητάς του και της ενυδάτωσής του.

Με το πέρασμα του χρόνου, ο οργανισμός παράγει ολοένα και λιγότερο κολλαγόνο, κάτι που οδηγεί στην αφυδάτωση του δέρματος και στον σχηματισμό ρυτίδων. Μάλιστα, σε μια έρευνα φάνηκε ότι οι γυναίκες που έπαιρναν κάποιο συμπλήρωμα που να περιέχει 2.5 με 5 gr. κολλαγόνου για 8 εβδομάδες παρουσίασαν λιγότερο αφυδατωμένο δέρμα και μεγαλύτερη ελαστικότητα από όσες δεν έπαιρναν το παραπάνω συμπλήρωμα. Μια άλλη μελέτη έδειξε ότι όσες γυναίκες κατανάλωναν ένα ρόφημα στο οποίο είχε προστεθεί κολλαγόνο για 12 εβδομάδες παρουσίασαν πιο ενυδατωμένο δέρμα και μειωμένο βάθος των ρυτίδων.

Η ικανότητα που έχει το συμπλήρωμα διατροφής με κολλαγόνο να μειώνει τις ρυτίδες αποδίδεται στο γεγονός ότι προάγει την παραγωγή βασικών πρωτεϊνών του δέρματος όπως είναι η ελαστίνη και η φιμπριλίνη.

2. Ανακουφίζει από τον πόνο των αρθρώσεων.

To κολλαγόνο βοηθάει τη διατήρηση της ακεραιότητας του χόνδρου, που είναι ουσιαστικά ιστός που προστατεύει τις αρθρώσεις . Όπως προαναφέρθηκε, όσο μεγαλώνουμε μειώνεται η παραγωγή κολλαγόνου από τον οργανισμό, αυξάνοντας τον κίνδυνο για την εμφάνιση κάποιας ασθένειας των αρθρώσεων. Σύμφωνα με κάποιες μελέτες , η πρόσληψη συμπληρώματος κολλαγόνου μπορεί να μειώσει τα συμπτώματα τέτοιων παθήσεων αλλά και γενικότερα να προσφέρει ανακούφιση από τον πόνο των αρθρώσεων.

3. Μπορεί να προλάβει την οστική απώλεια.

Τα οστά αποτελούνται κατά βάση από κολλαγόνο, ασβέστιο και φώσφορο. Ο ρόλος του κολλαγόνου είναι τους δίνει τη δομή και ταυτόχρονα ελαστικότητα, ενώ τα άλλα στοιχεία δίνουν δύναμη και σκληρότητα. Όσο μειώνεται η παραγωγή κολλαγόνου κατά το γήρας, μειώνεται και η οστική μάζα. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε ασθένειες όπως η οστεοπόρωση, η οποία χαρακτηρίζεται ακριβώς από την απώλεια της οστικής μάζας, κάτι που κάνει τα οστά πιο εύθραυστα. Σε διάφορες μελέτες φάνηκε ότι η πρόσληψη κολλαγόνου θα μπορούσε να εμποδίσει την αποδόμηση των οστών, η οποία οδηγεί στην οστεοπόρωση.

4. Μπορεί να ενισχύσει τη μυϊκή μάζα.

Περίπου το 1-10% του μυϊκού ιστού είναι φτιαγμένο από κολλαγόνο. Αυτή η πρωτεΐνη είναι απαραίτητη τόσο για την καλύτερη λειτουργία των μυών όσο και για την ενδυνάμωσή τους. Διάφορες μελέτες υποστηρίζουν ότι η πρόσληψη συμπληρώματος κολλαγόνου συμβάλλει στην ενίσχυση της μυϊκής μάζας ακόμη και στα άτομα με σαρκοπενία (απώλεια μυϊκής μάζας που επέρχεται συχνά με το γήρας) .

5. Ενισχύει την υγεία της καρδιάς.

Το κολλαγόνο προσφέρει δομή και ελαστικότητα στις αρτηρίες οι οποίες μεταφέρουν το αίμα από την καρδιά στο υπόλοιπο σώμα. Χωρίς αρκετό κολλαγόνο, οι αρτηρίες είναι πιθανό να αποδυναμωθούν και να γίνουν πιο εύθραυστες, αυξάνοντας την πιθανότητα εμφράγματος ή εγκεφαλικού. Πολλοί μελετητές συμφώνησαν λοιπόν στο ότι η πρόσληψη συμπληρώματος κολλαγόνου μπορεί να συμβάλλει στη μείωση του ρίσκου εμφάνισης κάποιων παθήσεων του καρδιαγγειακού συστήματος.

Τι άλλα οφέλη μπορούν να προσφέρουν τα συμπληρώματα κολλαγόνου;

Τα συμπληρώματα διατροφής με κολλαγόνο φαίνεται να έχουν και άλλα οφέλη εκτός από τα παραπάνω. Πιο συγκεκριμένα η πρόσληψη συμπληρώματος διατροφής με κολλαγόνο μπορεί να ενισχύσει την υγεία των νυχιών αποτρέποντας τα από το να σπάνε. Ακόμη, μπορεί να συμβάλλει στην ταχύτερη ανάπτυξη των μαλλιών, ενώ υπάρχουν κάποιες ενδείξεις ότι μπορεί να μειώσει τα συμπτώματα του άγχους. Τέλος, κάποιοι θεωρούν ότι η πρόσληψη συμπληρώματος κολλαγόνου θα μπορούσε να συμβάλλει στην απώλεια βάρους και στην αύξηση του μεταβολισμού.

Ποια τρόφιμα περιέχουν κολλαγόνο;

Το κολλαγόνο εντοπίζεται στους συνδετικούς ιστούς των ζώων. Πιο συγκεκριμένα κύριες πηγές κολλαγόνου αποτελούν τρόφιμα όπως το δέρμα του κοτόπουλου και του χοιρινού, το μοσχάρι και το ψάρι. Ακόμη, το κολλαγόνο περιέχεται στα φαγητά που περιέχουν ζελατίνη, μία ουσία που προέρχεται από αυτό.

Σε κάθε περίπτωση, αξίζει να σημειωθεί ότι το κολλαγόνο που περιέχεται στα τρόφιμα πρέπει πρώτα να διασπαστεί κατά την πέψη σε αμινοξέα και πεπτίδια που στην συνέχεια απορροφώνται, ενώ το κολλαγόνο  που προσλαμβάνουμε από συμπληρώματα διατροφής είναι ήδη διασπασμένο ή υδρολυμένο, κάτι που το κάνει πιο εύκολο να απορροφηθεί απ’ το γαστρεντερικό μας.

Τι παρενέργειες μπορεί να έχουν τα συμπληρώματα διατροφής με κολλαγόνο;

Τα συμπληρώματα διατροφής κολλαγόνου γενικά θεωρούνται αρκετά ασφαλή για τα περισσότερα άτομα. Ωστόσο, μπορούν να προκαλέσουν κάποια αλλεργική αντίδραση αφού πολλές φορές παράγονται με βάση τρόφιμα που είναι γνωστό ότι έχουν αλλεργιογόνα, όπως είναι τα ψάρια, τα αυγά και τα οστρακοειδή. Εάν λοιπόν έχετε κάποια αλλεργία στα παραπάνω τρόφιμα θα πρέπει να αποφύγετε την πρόσληψη συμπληρωμάτων διατροφής με κολλαγόνο.

Τέλος, αξίζει να αναφερθεί ότι η βασική παρενέργεια που μπορούν να προκαλέσουν τα συμπληρώματα κολλαγόνου είναι συμπτώματα του γαστρεντερικού όπως φούσκωμα ή καούρα.

Βιβλιογραφία

  1. Ruta Ganceviciene et al. Skin anti-aging strategies, Dermatoendocrinol. 2012 Jul 1; 4(3): 308–319.
  2. Maryam Borumand, Sara Sibilla, Effects of a nutritional supplement containing collagen peptides on skin elasticity, hydration and wrinkles. J. of Medical neutrition and neutraceuticals. 2015,4(1): 47-53
  3. Bello AE, Oesser S. Collagen hydrolysate for the treatment of osteoarthritis and other joint disorders: a review of the literature. Curr Med Res Opin. 2006 Nov;22(11):2221-32.
  4. Viguet-Carrin S, Garnero P, Delmas PD. The role of collagen in bone strength. Osteoporos Int. 2006;17(3):319-36
  5. Allison R. Gillies, B.S and Richard L. Lieber, Ph.D. Structure and Function of the Skeletal Muscle Extracellular Matrix, Muscle Nerve. 2011 Sep 1; 44(3): 318–331.
  6. Naohisa Tomosugi et al. Effect of Collagen Tripeptide on Atherosclerosis in Healthy Humans, J Atheroscler Thromb. 2017 May 1; 24(5): 530–538.
  7. Hexsel D et al. Oral supplementation with specific bioactive collagen peptides improves nail growth and reduces symptoms of brittle nails. J Cosmet Dermatol. 2017 Dec;16(4):520-526.
  8. Moskowitz RW . Role of collagen hydrolysate in bone and joint disease. Semin Arthritis Rheum. 2000 Oct;30(2):87-99.

- διαφήμιση -

Σχόλια
Φορτώνει...