OTCnow.gr
Το Ελληνικό portal για τα μη συνταγογραφούμενα φάρμακα (ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ.)

Στέβια: Ποια είναι τα οφέλη και ποιες οι παρενέργειες!

0 1,104

Τι είναι η στέβια;

Η στέβια ή Stevia Rebaudiana είναι ένα φυτό το οποίο ανήκει στην οικογένεια των χρυσάνθεμων. Η γλυκιά γεύση των φύλλων του φυτού είναι γνωστή εδώ και αιώνες στους αυτόχθονες της Βραζιλίας και της Παραγουάης που τη χρησιμοποιούν ως φυσικό γλυκαντικό. Το φυτό αυτό περιέχει μια ουσία η οποία ονομάζεται στεβιόζη ή στεβιόλη και είναι 200 περίπου φορές πιο γλυκιά από την ζάχαρη.

Τα προϊόντα στέβιας που υπάρχουν στο εμπόριο δεν περιέχουν συνήθως ολόκληρα φύλλα του φυτού αλλά το επεξεργασμένο εκχύλισμά τους. Πρέπει να σημειωθεί ότι τα τελευταία χρόνια το φυτό αυτό έχει γίνει ιδιαίτερα δημοφιλές καθώς είναι εξαιρετική γλυκαντική ουσία χωρίς να αποδίδει θερμίδες και χωρίς να περιέχει υδατάνθρακες, καθιστώντας το κατάλληλο και για διαβητικούς ασθενείς.

Ποια είναι όμως τα οφέλη και ποια τα ρίσκα της κατανάλωσης στέβιας;

Μπορεί η στέβια να είναι ωφέλιμη για την υγεία μας;

Η στέβια, μιας και δεν έχει πρακτικά θερμίδες αλλά έχει γλυκιά γεύση, είναι ιδιαίτερα ενδεδειγμένη στα άτομα που προσπαθούν να χάσουν βάρος αλλά δεν μπορούν να αντισταθούν στα γλυκά.

Επιπλέον, στην περίπτωση που κάποιο άτομο πάσχει από σακχαρώδη διαβήτη, η στέβια είναι η καλύτερη επιλογή καθώς φαίνεται πως αυτή όχι απλά δεν ανεβάζει το ζάχαρα αλλά αντίθετα βοηθάει στην μείωσή του. Πράγματι λόγω της γλυκιάς γεύσης της εκκρίνεται ινσουλίνη από τον οργανισμό που μειώνει τα υπάρχοντα επίπεδα ζαχάρου, ενώ δεν αποδίδει γλυκόζη η ίδια.

Η στέβια ακόμη, σύμφωνα με πρόσφατα ευρήματα, μπορεί να βοηθήσει και στην μείωση της κακής (LDL) χοληστερόλης ενώ παράλληλα μπορεί να αυξήσει την καλή (HDL) χοληστερόλη, προστατεύοντας έτσι το καρδιαγγειακό σύστημα.

Τι παρενέργειες μπορεί να έχει η στέβια;

Σύμφωνα με τον Αμερικανικό Οργανισμό τροφίμων και Φαρμάκων (FDA), το επεξεργασμένο εκχύλισμα των φύλλων στέβιας θεωρείται ένα αρκετά ασφαλές υποκατάστατο της ζάχαρης κάτι που δεν ισχύει για τα φρέσκα φύλλα του φυτού.

Πράγματι, τα φρέσκα φύλλα του φυτού έχει αποδειχθεί ότι μπορούν να έχουν αρνητικές επιπτώσεις στα νεφρά, στο αναπαραγωγικό σύστημα και στο καρδιαγγειακό σύστημα. Ακόμη, είναι πιθανό η κατανάλωσή τους να μειώσει υπερβολικά πολύ την πίεσή ή να αλληλεπιδράσει με κάποια φαρμακευτική αγωγή.

Σε μια πρόσφατη κλινική μελέτη φάνηκε ότι η κατανάλωση στέβιας μπορεί να διαταράξει την χλωρίδα του εντέρου και να προκαλέσει δυσανεξία σε κάποια τρόφιμα, δυσαπορρόφηση κάποιων θρεπτικών συστατικών ή ακόμη και  μεταβολικές διαταραχές.

Σε κάποιους ανθρώπους η στέβια φαίνεται να προκαλεί διάφορα γαστρεντερικά προβλήματα όπως διάρροια, φούσκωμα ή τυμπανισμό.

Τέλος σημειώνεται ότι η ασφάλειά της κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης δεν έχει επιβεβαιωθεί οπότε εάν είστε έγκυος καλύτερα να την καταναλώνετε με μέτρο.

Εν κατακλείδι…

Η στέβια έχει ελάχιστες θερμίδες και μηδενικό γλυκαιμικό δείκτη. Έτσι, η στέβια μπορεί να αποτελέσει μια αρκετά ασφαλής επιλογή για να αντικαταστήσετε τη ζάχαρη είτε εάν προσπαθείτε να χάσετε βάρος είτε εαν πάσχετε από σακχαρώδη διαβήτη και δεν μπορείτε να πείτε όχι στα γλυκά. Ωστόσο όπως κάθε γλυκαντικό, θα πρέπει να καταναλώνεται σε μικρή ποσότητα.

 

Βιβλιογραφία

  1. Anton SD, et al.. Effects of stevia, aspartame, and sucrose on food intake, satiety, and postprandial glucose and insulin level  (Aug2010) 55(1): 37–43.  .
  2. Asteracea.,Encyclopedia Britannica, Retrieved from : https://www.britannica.com/plant/Asteraceae Last accessed: 02/09/2019
  3. Azad MB, et al. (2017). Nonnutritive sweeteners and cardiometabolic health: A systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials and prospective cohort studies.Cmaj(2017,189:78,

- διαφήμιση -

Σχόλια
Φορτώνει...