OTCnow.gr
Το Ελληνικό portal για τα μη συνταγογραφούμενα φάρμακα (ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ.)

Ταχίνι: Η υπερτροφή και τα οφέλη στην υγεία μας

0 165

Τι είναι το ταχίνι;

Το ταχίνι στην ουσία είναι μια πάστα από ψημένους και αλεσμένους σπόρους σουσαμιού. Το σουσάμι θεωρείται ως ένα από τα αρχαιότερα ετήσια ελαιοδοτικά καλλιεργούμενα φυτά και η σημασία του στους αρχαίους πολιτισμούς υπήρξε σημαντική. Το σουσάμι είναι πρακτικά οι ξηροί σπόροι του φυτού Sesamum indicum.

Το ταχίνι συνιστά μια από τις πιο διαδεδομένες υπερτροφές και αποτελεί μέρος της μεσογειακής διατροφής ενώ χρησιμοποιείται επίσης ευρέως στα παράλια της Αφρικής και στην Ασία. Πράγματι χρησιμοποιείται σε μια πληθώρα πιάτων στην Αίγυπτο, το Λίβανο, τη Συρία, ενώ άλλα προϊόντα του σουσαμιού χρησιμοποιούνται στην Ινδία, το Νεπάλ και την Ιαπωνία.

Ποια είναι η θρεπτική αξία του ταχινιού;

Το ταχίνι είναι γεμάτο με υγιεινά φυτικά λίπη, βιταμίνες και ιχνοστοιχεία. Σε μία κουταλιά της σούπας (15 γρ.) ταχίνι περιέχονται 3 γρ. πρωτεΐνης, 8 γρ. λιπαρά, 3 γρ υδατάνθρακες και 1 γρ. φυτικές ίνες. Ακόμη είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι αυτή η ποσότητα ταχινιού περιέχει το 13% της συνιστώμενης ημερήσιας δόσης (ΣΗΔ) θειαμίνης (βιταμίνη Β1), το 11% της ΣΗΔ βιταμίνης Β6, το 11% της ΣΗΔ φωσφόρου και το 11% της ΣΗΔ μαγγανίου. Επιπλέον το 50% των λιπαρών που υπάρχουν στο ταχίνι προέρχονται από μονοακόρεστα λιπαρά οξέα τα οποία έχουν αντιφλεγμονώδη δράση και μπορούν να συμβάλλουν στη μείωση του ρίσκου εμφάνισης πολλών ασθενειών.

Ποια είναι τα οφέλη του ταχινιού;

Το ταχίνι όπως πράγματι έχει πολύ μεγάλη θρεπτική αξία αφού είναι πλούσιο σε διάφορα συστατικά που είναι απαραίτητα για τον οργανισμό μας, και το καθιστούν εκτός από γευστικό και ιδιαίτερα ευεργετικό την υγεία μας. Παρακάτω συνοψίζονται τα βασικότερα οφέλη του ταχινιού για τον οργανισμό μας :

1. Είναι πλούσιο σε αντιοξειδωτικά

Το ταχίνι περιέχει αντιοξειδωτικά τα οποία ονομάζονται λιγνάνες και συμβάλλουν στην πρόληψη της βλάβης που μπορούν να προκαλέσουν οι ελεύθερες ρίζες στο σώμα. Με αυτόν τον τρόπο μπορεί να μειωθεί η πιθανότητα εμφάνισης ασθενειών που σχετίζονται με το οξειδωτικό στρες όπως ο καρκίνος, οι παθήσεις του καρδιαγγειακού και διάφορες νευροεκφυλιστικές παθήσεις.

2. Βελτίωση του λιπιδαιμικού προφίλ

Η κατανάλωση σουσαμιού μπορεί να μειώσει τις πιθανότητες εμφάνισης διαφόρων καρδιοπαθειών καθώς έχει αποδειχθεί ότι βελτιώνει σημαντικά το λιπιδαιμικό προφίλ. Πράγματι, σε κάποιες κλινικές μελέτες διαπιστώθηκε πως η κατανάλωση σουσαμιού μπορεί να βοηθήσει στην μείωση των επιπέδων της χοληστερόλης και των τριγλυκεριδίων στο αίμα.

3. Έχει αντιβακτηριακές ιδιότητες

Το ταχίνι και οι σπόροι σουσαμιού έχουν αντιβακτηριακές ιδιότητες χάρη στα ισχυρά αντιοξειδωτικά που περιέχονται σε αυτούς, που είναι ικανά να μειώνουν τον πολλαπλασιασμό των βακτηρίων στα τρόφιμα.

4. Περιέχει αντιφλεγμονώδεις ουσίες

Υπάρχουν κάποια συστατικά που περιέχονται στο ταχίνι που έχει αποδειχθεί ότι παρουσιάζουν αντιφλεγμονώδη δράση. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι μπορεί να λειτουργήσει ευεργετικά στην περίπτωση κάποιας χρόνιας φλεγμονής και στην πρόληψη ασθενειών που προέρχονται απ’ αυτή όπως καρκίνος ή αυτοάνοσα νοσήματα.

5. Ενισχύει το κεντρικό νευρικό σύστημα

Το ταχίνι περιέχει συστατικά τα οποία ενισχύουν την υγεία του εγκεφάλου και μειώνουν την πιθανότητα ανάπτυξης νευροεκφυλιστικών νόσων όπως είναι η άνοια. Πράγματι, σε κλινικές μελέτες αποδείχθηκε ότι πολλά απ’ τα αντιοξειδωτικά του σουσαμιού φτάνουν άμεσα στον εγκέφαλο μειώνοντας το οξειδωτικό στρες και προστατεύοντας έτσι τα κύτταρα του εγκεφάλου .

6. Έχει αντικαρκινικές ιδιότητες

Το σουσάμι μπορεί να παρουσιάσει αντικαρκινικές ιδιότητες. Πράγματι, κάποιες μελέτες έδειξαν ότι μερικά από τ’ αντιοξειδωτικά που περιέχονται στο σουσάμι συμβάλλουν στην εξόντωση των καρκινικών κυττάρων του παχέος εντέρου, του πνεύμονα, του ήπατος και του μαστού.

7. Προστατεύει το συκώτι και τα νεφρά.

Το ταχίνι περιέχει κάποια συστατικά που μπορούν να προστατέψουν το συκώτι και τα νεφρά από κάποια πιθανή βλάβη. Μια κλινική μελέτη έδειξε ότι η κατανάλωση ελαίου σουσαμιού μπορεί να βελτιώσει τη λειτουργία αυτών των δύο οργάνων τα οποία είναι υπεύθυνα για την αποβολή των τοξινών από τον οργανισμό.

Συμπέρασμα

Εντάξτε λοιπόν το ταχίνι στην διατροφή σας καθώς είναι μια υπερτροφή που παρέχει σημαντικά οφέλη για την υγεία και έχει ευχάριστη γεύση. Επίσης καθώς προσφέρει πολλή ενέργεια είναι ιδιαίτερα κατάλληλο για πρωινό γεύμα.

 

Βιβλιογραφία
  1. Sesame butter (tahini) (made from kernels),U.S. Department of Agriculture Agricultural Research Service, retrieved from : https://fdc.nal.usda.gov/fdc-app.html#/food-details/339493/nutrients,   last accessed : 28/07/2019
  2. James F. Collins ,Copper, Adv Nutr. 2011 Nov; 2(6): 520–522.
  3. Maria Goretti M. G. Penido and Uri S. Alon, Phosphate homeostasis and its role in bone health, Pediatr Nephrol. 2012 Nov; 27(11): 2039–2048.
  4. Khosravi-Boroujeni H, Nikbakht E, Can sesame consumption improve blood pressure? A systematic review and meta-analysis of controlled trials. J Sci Food Agric. 2017 Aug;97(10):3087-3094
  5. Philip Hunter , The inflammation theory of disease. The growing realization that chronic inflammation is crucial in many diseases opens new avenues for treatment. EMBO Rep. 2012 Nov; 13(11): 968–970.
  6. Majdalawieh AF, Mansour ZR Sesamol, a major lignan in sesame seeds (Sesamum indicum): Anti-cancer properties and mechanisms of action. Eur J Pharmacol. 2019 Jul 15;855:75-89
  7. Geetha T , Kapila M, Prakash O, Sesamol-loaded solid lipid nanoparticles for treatment of skin cancer. J Drug Target. 2015 Feb;23(2):159-69.
  8. Shimizu S, Fujii G Sesamol suppresses cyclooxygenase-2 transcriptional activity in colon cancer cells and modifies intestinal polyp development in Apc (Min/+) mice. J Clin Biochem Nutr. 2014 Mar;54(2):95-101
  9. Majdalawieh AF, Mansour ZR Sesamol, a major lignan in sesame seeds (Sesamum indicum): Anti-cancer properties and mechanisms of action. Eur J Pharmacol. 2019 Jul 15;855:75-89.
  10. Rayman MP , Selenium and human health. Lancet. 2012 Mar 31;379(9822):1256-68

- διαφήμιση -

Σχόλια
Φορτώνει...