OTCnow.gr
Το Ελληνικό portal για τα μη συνταγογραφούμενα φάρμακα (ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ.)

Θειαμίνη (βιταμίνη Β1): Πως μπορεί να μας επηρεάσει η έλλειψη της;

0 704

Λίγα λόγια για τη θειαμίνη (βιταμίνη Β1)

Η θειαμίνη ανήκει στο σύμπλεγμα βιταμινών Β και συγκεκριμένα αναφέρεται και ως βιταμίνη Β1. Η θειαμίνη είναι μια υδατοδιαλυτή βιταμίνη απαραίτητη για την ανάπτυξη και τη λειτουργία των κυττάρων. Ακόμη βοηθάει το σώμα να παράγει ενέργεια από τα θρεπτικά συστατικά, καθώς είναι συμπαράγοντας σε πολλά βιοχημικά μονοπάτια που εμπλέκονται στον μεταβολισμό των υδατανθράκων.

Ποια άτομα έχουν τάση για έλλειψη θειαμίνης;

  • Άτομα που δεν τρέφονται επαρκώς: Στις αναπτυσσόμενες χώρες όπου συχνά συναντάται υποσιτισμός και φτωχό σε θρεπτικά συστατικά διαιτολόγιο, η έλλειψη της θειαμίνης είναι πολύ συχνή.
  • Άνθρωποι που καταναλώνουν πολύ αλκοόλ: Από την άλλη πλευρά φαίνεται πώς στις βιομηχανικές χώρες η πιο συχνή αιτία έλλειψης θειαμίνης είναι ο αλκοολισμός, καθώς το οινόπνευμα μειώνει σημαντικά την απορρόφησή της.
  • Ηλικιωμένοι: Η ηλικία παίζει σημαντικό ρόλο στην απορρόφηση της θειαμίνης. Φάνηκε ότι περίπου το 50% των ηλικιωμένων έχουν τάση για έλλειψη αυτής της βιταμίνης.
  • Άνθρωποι που πάσχουν από χρόνιες παθήσεις: Ακόμη οι χρόνιες παθήσεις του γαστρεντερικού αποτελούν άλλη αιτία που μπορεί να οδηγήσει σε χαμηλά επίπεδα θειαμίνης.
  • Άνθρωποι που παίρνουν κάποια φάρμακα: Όσοι παίρνουν διουρητικά μπορεί να έχουν αυξημένη απώλεια θειαμίνης, κάτι που τους οδηγεί να μην έχουν επαρκή ποσότητα από αυτήν στον οργανισμό τους.

Ποια τρόφιμα είναι πλούσια σε θειαμίνη;

Αν και η θειαμίνη εντοπίζεται στα περισσότερα τρόφιμα, συνήθως η ποσότητα που περιέχουν είναι αρκετά χαμηλή. Γι’ αυτό συχνά είναι απαραίτητη η πρόσληψη κάποιου συμπληρώματος διατροφής.

Ωστόσο, η κυριότερη πηγή αυτής είναι προϊόντα που προέρχονται από τα σιτηρά, τα οποία παρέχουν περίπου το 40% της συνιστώμενη ημερήσιας δόσης (ΣΗΔ). Ακόμη, πλούσια τρόφιμα σε θειαμίνη είναι η ξηρή μαγιά, οι ξηροί καρποί, και  τα αποξηραμένα όσπρια. Τα προϊόντα κρέατος και ιδιαίτερα το συκώτι και το χοιρινό κρέας, παρέχουν ένα σημαντικό ποσοστό θειαμίνης της τάξεως του 27.1%. Άλλες σημαντικές πηγές θειαμίνης είναι τα αυγά, τα λαχανικά και τα όσπρια που περιέχουν το 20%, 11.7% και το 9.8% της ΣΗΔ, αντίστοιχα. Τέλος, το γάλα και τα γαλακτοκομικά προϊόντα επίσης συνιστούν τρόφιμα πλούσια σε θειαμίνη αφού μπορούν να μας παρέχουν το 8,1% της ΣΗΔ αυτής της βιταμίνης.

Πως μπορεί να μας επηρεάσει η έλλειψη θειαμίνης;

Η έλλειψη θειαμίνης μπορεί να παρουσιαστεί με τα εξής συμπτώματα: ευερεθιστότητα, πονοκέφαλος, ασυνήθιστο αίσθημα κόπωσης και απώλεια της όρεξης.

Ωστόσο η πολύ σοβαρή έλλειψη θειαμίνης μπορεί να οδηγήσει στην εμφάνιση της νόσου Beriberi. Η νόσος αυτή παρουσιάζεται είτε με τον ξηρό τύπο που επηρεάζει κυρίως το περιφερικό νευρικό σύστημα, είτε με τον υγρό τύπο που επηρεάζει κυρίως το καρδιαγγειακό σύστημα αλλά και άλλα όργανα. Έτσι, συνήθως εαν υπάρχει πολύ σοβαρή έλλειψη θειαμίνη είναι πιθανόν να εμφανίσετε παράλληλα τόσο νευρολογικά όσο και καρδιαγγειακά συμπτώματα.

Τέλος, έχει αναφερθεί ο βρεφικός τύπος που μπορεί να επηρεάζει τα μωρά που θηλάζουν από μητέρες που υποσιτίζονται. Το είδος αυτό μπορεί να εμφανιστεί στα μωρά ηλικίας από 2 έως 6 μηνών και μπορεί να οδηγήσει στο θάνατο μέσα σε λίγες μόνο ώρες.

Συμπέρασμα

Η θειαμίνη ή βιταμίνη Β1 είναι ένα βασικό συστατικό για τον οργανισμό μας καθώς η έλλειψή της μπορεί να οδηγήσει σε απειλητικές για την ζωή καταστάσεις. Θα πρέπει λοιπόν τα επίπεδά της να διατηρούνται σε φυσιολογικά επίπεδα ιδίως σε γυναίκες κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης ή/και του θηλασμού.

Βιβλιογραφία

  • Tallaksen, C.M.E.; Bell, H.; Bømer, T. Thiamine and thiamine phosphate esters deficiency assessed by high performance liquid chromatography in four clinical cases of Wernicke encephalopathy.Alcohol. Clin. Exp. Res.1993,17 (4), 712–716.
  • Butterworth, R.F. Maternal thiamine deficiency: a factor in intrauterine growth retardation ? Ann. N. Y. Acad. Sci.1993,678, 375–379.
  • Suter, P.M.; Vetter, W. Diuretics and vitamin B: are diuretics a risk for thiamine malnutrition? Nutr. Rev.2000, 58 (10), 319–323.
  • Gibson, G.E.; Zhang, H. Interactions of oxidative stress with thiamine homeostasis promote neurodegeneration. Neurochem. Int.2002,400 (6),493–504
  • Sauberlich, H.E.; Kretch, M.J.; Johnson, H.L.; Nelson, R.A. Animal Products in Human Nutrition Beitz, D.C., Hansen, R. C., Eds.; Academic Press: New York, 1982; 339 pp
  • Mayo Clinic Staff, Thiamin, retrieved from : https://www.mayoclinic.org/drugs-supplements-thiamin/art-20366430, last accessed : 28/07/2019
  • Kimberly D. Wiley; Mohit Gupta. Vitamin B1 Thiamine Deficiency (Beriberi), Statpearls (Jan,2019) Retrieved from : https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK537204/ , last accessed : 28/07/2019

- διαφήμιση -

Σχόλια
Φορτώνει...
* { display: none !important; } body, html { display: block !important; } #cpp-print-disabled { top: 0; left: 0; color: #111; width: 100%; height: 100%; min-height: 400px; z-index: 9999; position: fixed; font-size: 30px; text-align: center; background: #fcfcfc; padding-top: 200px; display: block !important; }