OTCnow.gr
Το Ελληνικό portal για τα μη συνταγογραφούμενα φάρμακα (ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ.)

Μουρουνέλαιο: Τι το καθιστά τόσο ευεργετικό για την υγεία;

0 197

Το μουρουνέλαιο

Το μουρουνέλαιο προέρχεται από το συκώτι της μουρούνας και όπως και άλλα ιχθυέλαια είναι πλούσιο σε ωμέγα-3 λιπαρά οξέα, βιταμίνη Α και D. Τα συστατικά αυτά έχουν συνδεθεί με μια πληθώρα από οφέλη για την υγεία. Παρακάτω παρουσιάζονται τα κυριότερα οφέλη του μουρουνέλαιου που έχουν αποδειχθεί επιστημονικά με κλινικές μελέτες.

Είναι πλούσιο σε λιποδιαλυτές βιταμίνες Α και D

Εδώ και πολλούς αιώνες το μουρουνέλαιο ήταν γνωστό για την ικανότητά του να ανακουφίζει από τον πόνο των αρθρώσεων και να θεραπεύει την ραχίτιδα, μια ασθένεια που πλήττει κυρίως τα παιδιά και τους κάνει τα κόκαλα πιο εύθραυστα. Στις μέρες μας έχει αποδειχθεί ότι η ραχίτιδα είναι αποτέλεσμα έλλειψης βιταμίνης D και πως η χορήγησή της μπορεί να ανακουφίσει την αρθραλγία.

Ένα κουταλάκι του γλυκού μουρουνέλαιο έχει 40 θερμίδες, 4.5 g. λιπαρά, 890 mg ωμέγα-3 λιπαρά οξέα, 2.1 g. μονοακόρεστα λιπαρά, 1 g. κορεσμένα λιπαρά, 1 g. πολυακόρεστα λιπαρά, καθώς επίσης και 90% της συνιστώμενης ημερήσιας δόσης της βιταμίνης Α και 113% της βιταμίνης D. Αυτές οι δύο βιταμίνες είναι εξαιρετικά σημαντικές για την ομαλή λειτουργία του οργανισμού μας. Πιο συγκεκριμένα η βιταμίνη Α συμβάλλει σημαντικά στην διατήρηση της υγείας των ματιών, του εγκεφάλου και του δέρματος. Η βιταμίνη D παίζει σημαντικό ρόλο στη διατήρηση υγειών οστών, διότι είναι υπεύθυνη για τη ρύθμιση της απορρόφησης του ασβεστίου.

Συμβάλλει στη μείωση της φλεγμονής

Η φλεγμονή είναι μια διαδικασία που ξεκινάει φυσιολογικά στον οργανισμό για  να καταπολεμήσει τις λοιμώξεις και να επουλώσει τις πληγές. Δυστυχώς όμως μερικές φορές μπορεί να η φλεγμονή να συνεχίζεται για αρκετό χρονικό διάστημα ακόμη και αν δεν υπάρχει συγκεκριμένος λόγος. Σε αυτή την περίπτωση μιλάμε για χρόνια φλεγμονή η οποία είναι επικίνδυνη και μπορεί ν’αυξήσει το ρίσκο εμφάνισης σοβαρών ασθενειών που σχετίζονται με το καρδιαγγειακό σύστημα ή ακόμη και καρκίνο. Τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα που περιέχει το μουρουνέλαιο μπορούν να μειώσουν τη χρόνια φλεγμονή περιορίζοντας τις ενδογενής ουσίες που την προκαλούν. Επιπλέον οι βιταμίνες Α και D είναι ισχυρά αντιοξειδωτικά και έτσι εξουδετερώνοντας τις ελεύθερες ρίζες, μειώνουν επίσης την φλεγμονή. Αξίζει να σημειωθεί ότι κλινικές μελέτες διαπίστωσαν ότι άτομα που έχουν έλλειψη αυτών των βιταμινών συνήθως παρουσιάζουν χρόνια φλεγμονή.

Βελτιώνει την υγεία των οστών

Είναι εξαιρετικά σημαντικό να προσέχουμε την υγεία των οστών μας ειδικά με το πέρασμα του χρόνου , καθώς μετά την ηλικία των 30 η οστική μάζα μειώνεται κάτι που μπορεί να οδηγήσει σε κατάγματα, ιδιαίτερα τις γυναίκες μετά την εμμηνόπαυση.

Το μουρουνέλαιο είναι πηγή βιταμίνης D, η οποία μετριάζει την μείωση της μάζας των οστών, εφόσον συμβάλλει στην καλύτερη απορρόφηση του ασβεστίου που είναι δομικό συστατικό τους. Όπως έχει αποδειχθεί και από πολλές κλινικές μελέτες, η πρόσληψη βιταμίνης D σε συνδυασμό με ένα διαιτολόγιο πλούσιο σε ασβέστιο, μειώνει σημαντικά την οστική μάζα που χάνεται καθώς και να δυναμώσει τα ευαίσθητα οστά στα παιδιά.

Βελτιώνει τα συμπτώματα της ρευματοειδούς αρθρίτιδας

Η ρευματοειδής αρθρίτιδα είναι ένα αυτοάνοσο νόσημα το οποίο χαρακτηρίζεται από βλάβη στις αρθρώσεις και έντονο πόνο. Πάρα το γεγονός ότι δεν υπάρχει ακόμη θεραπεία για τη ρευματοειδή αρθρίτιδα, υπάρχουν έρευνες που δείχνουν ότι το μουρουνέλαιο μπορεί να μειώσει τον πόνο των αρθρώσεων και να βελτιώσει κάποια απ’ τα συμπτώματα της όπως για παράδειγμα το οίδημα και τη δυσκαμψία. Επιπλέον, τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα που περιέχονται στο μουρουνέλαιο μειώνουν τη φλεγμονή στις αρθρώσεις και προστατεύουν τις προστατεύουν από μόνιμες βλάβες.

Ενισχύει την υγεία των ματιών

Η απώλεια της όρασης είναι ένα τεράστιο πρόβλημα υγείας που επηρεάζει χιλιάδες ανθρώπους παγκοσμίως. Υπάρχουν πολλές παθήσεις που μπορούν να οδηγήσουν στην απώλεια της όρασης, με τις ποιο διαδεδομένες να είναι το γλαύκωμα και η εκφύλιση της ωχράς κηλίδας λόγω ηλικίας. Το μουρουνέλαιο χάρη στα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα και στη βιταμίνη Α που περιέχει μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο εμφάνισής τους. Πράγματι, έχει διαπιστωθεί σε κλινικές μελέτες σε ηλικιωμένους ασθενείς ότι η επαρκής πρόσληψη βιταμίνης Α μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο εμφάνισης γλαυκώματος και εκφύλισης της ωχράς κηλίδας.

Μειώνει τον κίνδυνο εμφάνισης καρδιοπαθειών.

Οι καρδιοπάθειες είναι μία από τις κύριες αιτίες θανάτου παγκοσμίως. Έρευνες έδειξαν ότι οι άνθρωποι που τρώνε τακτικά ψάρι έχουν λιγότερες πιθανότητες να εμφανίσουν ασθένειες του καρδιαγγειακού. Αυτό μπορεί ν’ αποδοθεί στην υψηλή περιεκτικότητα του ψαριού σε ωμέγα-3 λιπαρά οξέα τα οποία:

  • Ρίχνουν τα τριγλυκερίδια: Τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα μπορούν να μειώσουν τα τριγλυκερίδια σε ποσοστό 1-30%
  • Μειώνουν την αρτηριακή πίεση: Πολλές έρευνες έχουν διαπιστώσει ότι τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα μπορούν να ρίξουν την αρτηριακή πίεση, βοηθώντας τους υπερτασικούς ανθρώπους και ιδιαίτερα αυτούς με υψηλή χοληστερίνη
  • Αυξάνει την HDL (καλή χοληστερίνη): Τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα μπορούν να αυξήσουν σημαντικά την HDL, η οποία συνδέεται με μειωμένο κίνδυνο εμφάνισης καρδιαγγειακών νοσημάτων
  • Προλαμβάνει το σχηματισμό αθηρωματικής πλάκας: Το μουρουνέλαιο μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο σχηματισμού αθηρωματικής πλάκας. Η ‘πλάκα’ αποτελείται από λίπος και χοληστερόλη που λόγω οξειδωτικού στρες σκληραίνει και στενεύει τις αρτηρίες. Αυτό περιορίζει τη ροή του αίματος στα όργανα ακόμη και στην καρδιά. Έτσι η αθηρωματική πλάκα φράζει τις αρτηρίες και μπορεί να οδηγήσει σε έμφραγμα ή εγκεφαλικό.

Βελτιώνει τα συμπτώματα του άγχους και της κατάθλιψης.

Έρευνες έχουν δείξει πώς το άγχος και η κατάθλιψη συνδέονται με χρόνια φλεγμονή. Πολλές μελέτες έχουν διαπιστώσει ότι τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα π μπορούν να μειώσουν τη φλεγμονή και κατά συνέπεια τα συμπτώματα του άγχους και της κατάθλιψης. Μια κλινική μελέτη που έγινε σε 21.835 ανθρώπους διαπίστωσε πως όσοι έπαιρναν μουρουνέλαιο είχαν λιγότερα συμπτώματα κατάθλιψης ή/και άγχους.

Ακόμη έχει διαπιστωθεί ότι τα αυξημένα επίπεδά βιταμίνης D μπορούν να οδηγήσουν σε μείωση των συμπτωμάτων της κατάθλιψης. Θεωρείται πως η βιταμίνη D βοηθάει σε αυτό διότι συνδέεται με τους υποδοχείς του εγκεφάλου και πυροδοτούν την έκκριση των ορμονών που βελτιώνουν τη διάθεση, όπως η σεροτονίνη.

Θεραπεύει το έλκη του στομάχου και του εντέρου.

Τα έλκη στο γαστρεντερικό σύστημα μπορούν να προκαλέσουν συμπτώματα όπως ναυτία, πόνος στην άνω κοιλιακή χώρα και ενόχληση. Τα έλκη μπορεί να προκληθούν από βακτηριακές λοιμώξεις, κάπνισμα, υπερβολική χρήση αντιφλεγμονώδων φαρμάκων ή υπερβολικό οξύ στο στομάχι. Το μουρουνέλαιο μπορεί να περιορίσει την φλεγμονή στο εντέρου και το στομάχι βοηθώντας στην επούλωση των ελκών στις περιοχές αυτές.

Συμπερασματικά το μουρουνέλαιο είναι ιδιαίτερα ευεργετικό για την υγεία χάρη στις βιταμίνες και τα θρεπτικά συστατικά που περιέχει. Σημειώνεται ωστόσο ότι δεν αποτελεί ένα προϊόν που ενδείκνυται για θεραπεία των παραπάνω προβλημάτων αλλά κυρίως για την πρόληψή τους ή ως συμπληρωματική αγωγή. Σε κάθε περίπτωση καλό είναι να συμβουλεύεστε έναν επαγγελματία υγείας για την χρήση του, ανάλογα με τις προσωπικές σας ανάγκες.

 

Βιβλιογραφία

  1. Rajakumar K1.et al. Vitamin D, cod-liver oil, sunlight, and rickets: a historical perspective. 2003 Aug;112(2):e132-5.
  2. Fish oil, cod liver, Nutrition Facts and Calories. Retrieved from: https://nutritiondata.self.com/facts/fats-and-oils/628/2 Last accessed : 25/06/2019
  3. Wishal D. Ramdas, Roger C. W. Wolfset al. Nutrient intake and risk of open-angle glaucoma: the Rotterdam Study,Eur J Epidemiol. 2012 May; 27(5): 385–393
  4. Christakos S. et al. Vitamin D and intestinal calcium absorption.2011, 5;347(1-2):25-9
  5. Osiecki H,The role of chronic inflammation in cardiovascular disease and its regulation by nutrients.Altern Med Rev. 2004 Mar;9(1):32-53.
  6. Reifen R ,Vitamin A as an anti-inflammatory agent. Proc Nutr Soc. 2002 Aug;61(3):397-400.
  7. Holick MF, Vitamin D and bone health. J Nutr. 1996 Apr;126(4 Suppl):1159-64
  8. Galarraga B, Ho M, Youssef HM et al. Cod liver oil (n-3 fatty acids) as an non-steroidal anti-inflammatory drug sparing agent in rheumatoid arthritis. Rheumatology (Oxford). 2008 May;47(5):665-9.
  9. Schnebelen C, et al. A dietary combination of omega-3 and omega-6 polyunsaturated fatty acids is more efficient than single supplementations in the prevention of retinal damage induced by elevation of intraocular pressure in rats, Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol. 2009 Sep;247(9):1191-203.
  10. Eslick GD et al. Benefits of fish oil supplementation in hyperlipidemia: a systematic review and meta-analysis. Int J Cardiol. 2009 Jul 24;136(1):4-16.
  11. M C Morris, et al. Does fish oil lower blood pressure? A meta-analysis of controlled trials.AHA journals,1993;88:523–533.
  12. Bernstein AM, et al. A meta-analysis shows that docosahexaenoic acid from algal oil reduces serum triglycerides and increases HDL-cholesterol and LDL-cholesterol in persons without coronary heart disease.J Nutr. 2012 Jan;142(1):99-104.
  13. Shimokawa H, Vanhoutte PM,Dietary cod-liver oil improves endothelium-dependent responses in hypercholesterolemic and atherosclerotic porcine coronary arteries, 1988;78(6):1421-30.
  14. Giuseppe Grosso, Fabio Galvano et al. Omega-3 Fatty Acids and Depression: Scientific Evidence and Biological Mechanisms, Oxid Med Cell 2014; 2014: 313570.
  15. Anglin RE et al. Vitamin D deficiency and depression in adults: systematic review and meta-analysis. Br J Psychiatry. 2013 Feb;202:100-7
  16. Salaj Khare et al. Antiulcer activity of cod liver oil in rats, Indian J Pharmacol. 2008 Oct; 40(5): 209–214.

- διαφήμιση -

Σχόλια
Φορτώνει...
* { display: none !important; } body, html { display: block !important; } #cpp-print-disabled { top: 0; left: 0; color: #111; width: 100%; height: 100%; min-height: 400px; z-index: 9999; position: fixed; font-size: 30px; text-align: center; background: #fcfcfc; padding-top: 200px; display: block !important; }