OTCnow.gr
Το Ελληνικό portal για τα μη συνταγογραφούμενα φάρμακα (ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ.)

Hangover: Αίτια και αντιμετώπιση

Μυστικά και συμβουλές για να ξεπεράσετε εύκολα το hangover

0 148

Τι είναι το hangover;

O προφανής ύποπτος πίσω από ένα hangover είναι το αλκοόλ. Τα περισσότερα συμπτώματα ενός hangover όμως,  προκαλούνται ουσιαστικά  εξ αιτίας των α διουρητικών ιδιοτήτων και της  αφυδάτωσης που προκαλεί το αλκοόλ. Επιπλέον κάποιες χημικές ουσίες που ονομάζονται ομοειδείς ουσίες και περιέχονται στα αλκοολούχα ποτά εντείνουν σημαντικά τα συμπτώματά του hangover.

Πως όμως το αλκοόλ προκαλεί το hangover;

Το αλκοόλη επιδρά στο σώμα μας με ποικίλους τρόπους, οι περισσότεροι από τους οποίους συμβάλλουν στα συμπτώματα του hangover:

  • Αφυδάτωση: To αλκοόλ είναι διουρητικό, κάτι που οδηγεί στην αφυδάτωση του σώματός μας κατά τη διάρκεια και μετά την κατανάλωση αλκοόλ. Η αφυδατώσει αποτελεί την κύρια αιτία των πονοκεφάλων, της ζάλης και φυσικά της δίψας.
  • Επιπτώσεις στο γαστροεντερικό σύστημα: To αλκοόλ δημιουργεί ερεθισμό και αυξάνει την παραγωγή οξέως στο πεπτικό μας σύστημα. Ανάλογα με το πόσο πίνουμε, το αλκοόλ μπορεί να αυξήσει ή να μειώσει την ταχύτητα με την οποία το φαγητό περνάει μέσα από το γαστρεντερικό μας σύστημα και γίνεται η πέψη των τροφών. Αυτές οι δράσεις της αλκοόλης συνδέονται άμεσα με τη ναυτία, τους εμετούς και τη διάρροια.
  • Ανισορροπία των ηλεκτρολυτών: Η πρόσληψη αλκοόλ επηρεάζει τα επίπεδα των ηλεκτρολυτών στο σώμα μας, κάτι που μπορεί να επιφέρει πονοκεφάλους, αδυναμία και ευερεθιστότητα
  • Επηρεάζεται το ανοσοποιητικό σύστημα: Η κατανάλωση αλκοόλ μπορεί να βλάψει το ανοσοποιητικό μας σύστημα. Πολλά από τα συμπτώματα του hangover, όπως η ναυτία, η μειωμένη όρεξη, και η αδυναμία συγκέντρωσης, φαίνεται να συνδέονται και με αλλαγές στο ανοσοποιητικό σύστημα
  • Χαμηλό σάκχαρο στο αίμα (υπογλυκαιμία): H κατανάλωση αλκοόλ περιορίζει την παραγωγή γλυκόζης στο σώμα. Αυτή η κατάσταση συνδέεται με κόπωση, ζάλη και ευερεθιστότητα.
  • Διαστολή αιμοφόρων αγγείων (αγγειοδιαστολή): Όταν πίνετε, τα αιμοφόρα αγγεία του εγκεφάλου σας διαστέλλονται κάτι που οδηγεί τελικά σε πονοκεφάλους.
  • Δυσκολία στον ύπνο : Πάρα το γεγονός ότι η υψηλή κατανάλωση αλκοόλ προκαλεί νύστα, στην πράξη εμποδίζει να έχουμε έναν καλής ποιότητας ύπνο, καθώς μπορεί να μας κάνει να ξυπνήσουμε μέσα στη νύχτα. Έτσι, την επόμενη ημέρα πιθανόν να αισθανόμαστε πιο νυσταγμένοι και πιο κουρασμένοι από το συνηθισμένο.

Πρέπει να σημειωθεί ότι η φύση, η ένταση και η διάρκεια των συμπτωμάτων αυτών διαφέρουν από άνθρωπο σε άνθρωπο ανάλογα με διάφορους παράγοντες.

Ομοειδείς ουσίες στα αλκοολούχα ποτά

Οι ομοειδείς ουσίες είναι χημικά προϊόντα ζύμωσης τα οποία προσδίδουν στα ποτά το χαρακτηριστικό τους άρωμα. Οι πιο συνηθισμένες ομοειδείς ουσίες είναι η μεθανόλη, η τανίνη και η αιθανόλη. Τα πιο σκουρόχρωμα αλκοολούχα ποτά όπως το μπέρμπον, το ουίσκι και το κόκκινο κρασί είναι πιο πλούσια σε ομοειδείς ουσίες ιδιαίτερα σε τανίνη. Τα διαυγή λευκά ποτά όπως η βότκα και το τζιν έχουν συγκριτικά χαμηλότερα επίπεδα ομοειδών ουσιών. Πράγματι η βότκα δεν έχει σχεδόν καθόλου. Μάλιστα μια έρευνα που έλαβε χώρα το 2010 διαπίστωσε πώς οι συμμετέχοντες που είχαν καταναλώσει μπέρμπον είχαν πολύ πιο έντονο hangover από αυτούς που είχαν πιει βότκα.

Υπάρχουν άτομα που είναι πιο επιρρεπή στο hangover ;

Κάποιοι άνθρωποι μπορεί να έχουν hangover ακόμη και μετά από μόνο ένα ποτό, ενώ άλλοι φαίνεται να μπορούν να πιουν αρκετά ποτά χωρίς να τους επηρεάσει ιδιαίτερα την επόμενη μέρα. Όμως που οφείλεται αυτό ;

  • Στην προσωπικότητα: Κάποια χαρακτηριστικά της προσωπικότητας μπορούν να επηρεάσουν τα συμπτώματα του hangover.Για παράδειγμα μια πρόσφατη μελέτη διαπίστωσε ότι οι άνθρωποι που είναι ντροπαλοί είναι πιο πιθανό να είναι σε κατάσταση άγχους όταν έχουν φτάσει στο σημείο να προσεγγίζουν το hangover
  • Σε γενετικούς παράγοντες: Υπάρχουν άτομα που έχουν μια ιδιαίτερη γενετική διαφοροποίηση και στα οποία, ακόμη κι ένα ποτό μπορεί να προκαλέσει κοκκίνισμα, έκκριση ιδρώτα ή ακόμη και εμετό. Εάν έχετε κάποιο ιστορικό στην οικογένειά σας διαταραχής από την κατανάλωση αλκοόλ καλό θα ήταν να είστε ιδιαίτερα προσεκτικοί καθώς επηρεάζεται σημαντικά απ’ τα γονίδιά σας ο τρόπος με τον οποίο το σώμα σας επεξεργάζεται το αλκοόλ.
  • Στην κατάσταση της υγείας σας: Σύμφωνα με κλινικές μελέτες, αυξημένη πιθανότητα hangover έχει συνδεθεί με γενικότερη κακή κατάσταση υγείας.
  • Στην ηλικία : Δυο μελέτες που έγιναν πρόσφατα έδειξαν ότι τα νεότερα άτομα είναι πιο πιθανό να εμφανίσουν τα συμπτώματα του hangover, έναντι των πιο ηλικιωμένων.
  • Στο φύλλο : Διάφορες μελέτες έχουν δείξει ότι οι γυναίκες είναι πιο πιθανό να πάθουν hangover από τους άνδρες.
  • Σε άλλες συμπεριφορές που σχετίζονται με την κατανάλωση αλκοόλ : To κάπνισμα, η χρήση ναρκωτικών ή το ξενύχτι μπορούν να επιδεινώσουν σημαντικά το hangover.

Πόσο διαρκούν τα συμπτώματα ;

Συνήθως τα συμπτώματα του hangover φεύγουν μόνα τους μετά από 24 περίπου ώρες. Ωστόσο, η  σειρά και η σοβαρότητα των συμπτωμάτων στο χρόνο διαφέρει από άτομο σε άτομο. Μια πρόσφατη μελέτη δείχνει ότι τα περισσότερα hangover ακολουθούν διαφορετικά χρονικά μοτίβα. Τα διάφορα αυτά χρονικά μοτίβα hangover φαίνεται να συνδέονται και με διαφορετικά συμπτώματα. Δηλαδή διαφορετικά συμπτώματα εμφανίζονται και να υποχωρούν με διαφορετική χρονική διάρκεια το κάθε ένα.

Πως μπορείτε να ανακουφιστείτε ;

Οι παρακάτω συμβουλές ίσως σας βοηθήσουν να αισθανθείτε ανακούφιση.

  • Ενυδατωθείτε! Η ποσότητα νερού που θα πρέπει να πιείτε όταν είστε υπό κατάσταση hangover εξαρτάται από το πόσο αλκοόλ ήπιατε το προηγούμενο βράδυ. Κατά κανόνα θα πρέπει να γεμίσετε ένα μεγάλο μπουκάλι νερού και να πίνετε μια γουλιά κάθε δύο λεπτά. Συνεχίστε να το κάνετε αυτό για δύο ημέρες. Μπορείτε ακόμη να πιείτε χυμό ή κάποιο αφέψημα.
  • Φάτε κάτι! Μπορείτε να φάτε κάτι που να περιέχει υδατάνθρακες, οι οποίοι βοηθούν να σταθεροποιήσετε τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα και να φτιάξετε το στομάχι σας εάν νιώθετε ανακατωσούρα. Ξεκινήστε αργά και εάν έχετε ναυτία επιλέξτε να φάτε μια μπανάνα, ένα τοστ ή κράκερ.
  • Δοκιμάστε κάποιο αντιόξινο σκεύασμα. Υπάρχουν πολλά φυσικά σκευάσματα τα οποία βοηθούν να ανακουφιστείτε όταν έχετε ανακατεμένο στομάχι, ωστόσο μπορείτε να προσθέσετε σε ζεστό νερό μια κουταλιά τριμμένο τζίντζερ, κάτι που επίσης μπορεί να σας βοηθήσει όταν υπάρχει μια αναστάτωση στο στομάχι σας .
  • Αναπληρώστε τους ηλεκτρολύτες σας. Υγρά πλούσια σε νάτριο μπορούν να βοηθήσουν να εξισορροπήσετε τα επίπεδα των ηλεκτρολυτών σας, στοχεύοντας στην ανακούφιση συμπτωμάτων όπως τους πονοκεφάλους, και τη ζάλη.
  • Εάν χρειάζεται πάρτε ένα παυσίπονο. Στην περίπτωση έντονων πονοκεφάλων ένα παυσίπονο που να περιέχει ασπιρίνη ή ιμπουπροφένη θα μπορούσε να κάνει θαύματα. Καλό θα ήταν ν’ αποφύγετε την παρακεταμόλη διότι μπορεί να επιδεινώσει τις τοξικές επιπτώσεις του αλκοόλ στο συκώτι σας.
  • Πηγαίνετε για ύπνο. Τα συμπτώματα του hangover συχνά είναι πιο έντονα λόγω της έλλειψης ύπνου. Εάν μπορείτε προσπαθήστε να κοιμηθείτε κανονικά ή να πάρετε έναν υπνάκο κατά τη διάρκεια της ημέρας. Με δυο ώρες παραπάνω ύπνο μπορεί να νιώσετε ότι τα συμπτώματα έχουν εξαφανιστεί.
  • Να έχετε υπόψιν σας ότι οι βιταμίνες και τα συμπληρώματα διατροφής μπορούν να βοηθήσουν! Συγκεκριμένες βιταμίνες και φυτικά προϊόντα μπορούν να είναι ο καλύτερος σύμμαχός στην αντιμετώπιση των συμπτωμάτων του hangover. Το τζίνσενγκ, αλλά και συμπληρώματα που περιέχουν μαγνήσιο, ψευδάργυρο και βιταμίνες του συμπλέγματος Β μπορούν ν ’αποδειχθούν θαυματουργά για να ξεπεράσετε εύκολα και αποτελεσματικά τα συμπτώματα ενός έντονου hangover.

Πως μπορείτε να προλάβετε μια τέτοια κατάσταση στο μέλλον;

Ασφαλώς και η πρόληψη είναι η καλύτερη θεραπεία, οπότε την επόμενη φορά που θα βγείτε για ποτό ακολουθήστε τις εξής συμβουλές :

  • Φροντίστε να έχετε φάει ένα γεύμα πλούσιο σε υδατάνθρακες. Για παράδειγμα ρύζι ή μακαρόνια ολικής άλεσης μπορούν να σας βοηθήσουν να μειώσετε την ποσότητα αλκοόλ που απορροφάτε και φτάνει στο αίμα σας. Έτσι μπορείτε να μειώσετε σημαντικά τα συμπτώματα που προκαλεί το hangover την επόμενη ημέρα.
  • Επιλέξτε λευκά ποτά. Όπως αναφέρθηκε και παραπάνω τα λευκά ποτά περιέχουν μικρότερη ποσότητα ομοειδών τα οποία οδηγούν σε πιο σοβαρά hangover.
  • Αποφύγετε τα ανθρακούχα ποτά. Τα ανθρακούχα ποτά μπορούν ν’αυξήσουν την ποσότητα αλκοόλ που φτάνει στο αίμα σας.
  • Αποφύγετε το κάπνισμα. Το κάπνισμα επηρεάζει την ενυδάτωση σας, το ανοσοποιητικό σας και την ποιότητα του ύπνου σας, κάτι που εντείνει σημαντικά τα συμπτώματα του hangover.
  • Να πίνετε αρκετό νερό. Προσπαθήστε να πίνετε νερό τακτικά κατά τη διάρκεια της νύχτας. Καλό θα ήταν να πίνετε ένα ποτήρι νερού μεταξύ των ποτών και ένα ποτήρι πριν πάτε για ύπνο.
  • Να έχετε αντίληψη των ορίων σας. Εάν γνωρίζετε ότι 2 ή 3 ποτά θα σας προκαλέσουν hangover, προσπαθήστε να περιορίσετε την ποσότητα αλκοόλ που καταναλώνετε. Για παράδειγμα μπορείτε να δοκιμάσετε να κάνετε εναλλαγές αλκοολούχου και μη αλκοολούχου ποτού.
  • Φροντίστε να έχετε κοιμηθεί αρκετά. Εάν γνωρίζετε από πριν ότι θα το ξενυχτίσετε, φροντίστε να έχετε κοιμηθεί αρκετά.

 

Βιβλιογραφία

  1. ΝΗS,Alcohol support. (2017). Retrieved from : https://www.nhs.uk/live-well/alcohol-support/hangover-cures/ Last accessed: 13 June 2019
  2. Bujanda L. The effects of alcohol consumption on the gastrointestinal tract. (2000).
  3. Hall-Flavin DK. (2017). Hangover prevention: Do lighter colored drinks help? Retrieved from : https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/hangovers/expert-answers/hangover-prevention/faq-20057969 Last accessed : 13 June 2019
  4. Hopkinsmedicine, Hangover headache (n.d.). Retrieved from: https://www.hopkinsmedicine.org/health/conditions-and-diseases/headache/hangover-headache Last accessed : 13 June 2019
  5. How to “cure” a hangover? Symptoms, treatments and prevention. (2019). Retrieved from : https://drinkaware.co.uk/alcohol-facts/health-effects-of-alcohol/hangovers/hangover-cure-and-prevention/ Last accessed : 13 June 2019
  6. Huntley G, et al. An event-level investigation of hangovers’ relationship to age and drinking. (2015).
  7. Jayawardena R, et al. Interventions for treatment and/or prevention of alcohol hangover: Systematic review. (2017).
  8. Marsh B, et al Shyness, alcohol use disorders and ‘hangxiety’: A naturalistic study of social drinkers. (2019).
  9. Mayo Clinic Staff. Hangovers. (2017). Retrieved from :
    https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/hangovers/symptoms-causes/syc-20373012 Last accessed : 13 June 2019
  10. Penning R, et al. The pathology of alcohol hangover. (2010).
  11. Prat G, et al. Alcohol hangover: A critical review of explanatory factors(2009)..

- διαφήμιση -

Σχόλια
Φορτώνει...
* { display: none !important; } body, html { display: block !important; } #cpp-print-disabled { top: 0; left: 0; color: #111; width: 100%; height: 100%; min-height: 400px; z-index: 9999; position: fixed; font-size: 30px; text-align: center; background: #fcfcfc; padding-top: 200px; display: block !important; }