OTCnow.gr
Το Ελληνικό portal για τα μη συνταγογραφούμενα φάρμακα (ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ.)

Υψοφοβία : Μάθετε πώς θα την ξεπεράσετε;

Ποια είναι τα συμπτώματα της υψοφοβίας και πως να την αντιμετωπίσετε;

0 799

Tι είναι η υψοφοβία;

Η υψοφοβία ή ακροφοβία πρόκειται για έναν έντονο φόβο για τα ύψη ο οποίος μπορεί να προκαλέσει σε αυτόν που τον έχει άγχος και πανικό. Είναι μια αρκετά συχνή φοβία. Πράγματι λίγο πολύ όλοι μπορεί να νιώσουν κάποια δυσφορία όταν βρίσκονται σε κάποιο υψηλό σημείο. Για παράδειγμα μπορεί να ζαλίζεστε ή να έχετε νευρικότητα όταν κοιτάτε κάτω από την κορυφή ενός ουρανοξύστη. Ωστόσο αυτό δε σημαίνει ότι έχετε υψοφοβία. Εάν όμως έχετε αυτή τη φοβία ακόμη και η σκέψη του να διασχίζετε μια γέφυρα μπορεί να σας προκαλέσει πανικό. Σε περίπτωση που πάσχετε από υψοφοβία, το άγχος που προκαλούν τέτοιες καταστάσεις μπορεί να επηρεάσουν ακόμη και την καθημερινότητά σας.

Ποια είναι τα συμπτώματα της υψοφοβίας;

Το βασικό σύμπτωμα της υψοφοβίας είναι ο έντονος φόβος για τα ύψη ο οποίος συνοδεύεται από κρίσεις πανικού. Αυτό το φόβο μπορεί να το προκαλέσουν από μικρά σκαλοπάτια μέχρι ακραία ύψη, ανάλογα με το άτομο. Τα συμπτώματα που μπορεί να εμφανίσει συνήθως ένα άτομο που διακατέχεται από αυτή τη φοβία όταν βρεθεί σε κάποια κατάσταση που του την προκαλεί είναι τα εξής :

  • Αυξημένη εφίδρωση, πόνος ή σφίξιμο στο στήθος και αυξημένοι καρδιακοί παλμοί στη θέα ή ακόμη και στη σκέψη υψηλών σημείων
  • Αίσθημα ζάλης στη θέα ή στη σκέψη του ύψους
  • Τρέμουλο στη θέα ή στη σκέψη του ύψους
  • Αίσθημα απώλειας της ισορροπίας κοιτώντας από κάποιο υψηλό σημείο προς τα κάτω
  • Άρνηση έκθεσης του εαυτού στο ύψος με οποιοδήποτε κόστος

Είναι προφανές ότι η ακροφοβία έχει και ψυχολογικό αντίκτυπο σε αυτόν που τη βιώνει. Τα ψυχολογικά συμπτώματα που εμφανίζει ένας άνθρωπος με υψοφοβία περιλαμβάνουν:

  • Πανικό στη θέα ή και μόνο στη σκέψη του να χρειαστεί να πάει σε κάποιο υψηλό σημείο
  • Φόβος ότι θα παγιδευτεί σε κάποιο σημείο που βρίσκεται ψηλά
  • Βιώνει έντονο άγχος και φόβο όταν χρειάζεται να ανέβει σκάλες, να κοιτάξει έξω από το παράθυρο ή να οδηγήσει σε ανισόπεδη διάβαση
  • Υπερβολική ανησυχία μην χρειαστεί στο μέλλον να έρθει αντιμέτωπος με το ύψος

Που αποδίδεται η υψοφοβία;

Η υψοφοβία συχνά μπορεί να αναπτυχθεί σε κάποιο άτομο εξαιτίας μιας τραυματικής εμπειρίας, όπως για παράδειγμα να έχει πέσει από κάποιο υψηλό σημείο, να έχει δει κάποιον άλλον να πέφτει ή να βίωσε κρίση πανικού ενώ βρισκόταν σε κάποιο υψηλό σημείο για κάποια άλλη αιτία.

Ωστόσο υπάρχουν και άλλοι παράγοντες που συμβάλλουν στο να αναπτύξει κάποιος ακροφοβία, ένας από αυτούς είναι το να είχε κάποιος άλλος στην οικογένεια και από την παιδική ηλικία να έχει συνδέσει τα ύψη με το άγχος και τον πανικό.

Ακόμη υπάρχει και μια θεωρία που υποστηρίζει ότι κάποιοι μηχανισμοί στον εγκέφαλό μας συμπεριλαμβανομένης της αντίληψής μας του ύψους, έχουν προσαρμοστεί με την εξέλιξη ώστε να μας προστατεύουν από επικίνδυνες καταστάσεις. Έτσι το να αντιλαμβανόμαστε κάτι ως πιο ψηλό από αυτό που είναι στην πραγματικότητα θα μπορούσε να μας κάνει να προστατευτούμε από κάποιο επικίνδυνο πέσιμο, αυξάνοντας τις πιθανότητες ότι θα παραμείνουμε εν ζωή έως την αναπαραγωγή.

Πως μπορείτε να αντιμετωπίσετε την υψοφοβία;

Σε πολλές περιπτώσεις η υψοφοβία μπορεί να μείνει αθεράπευτη καθώς τα άτομα που την έχουν προτιμούν να αποφεύγουν το αντικείμενο του φόβου τους αφού θεωρούν ότι δεν τους επηρεάζει ιδιαίτερα στη ζωή τους. Ωστόσο, εάν αισθάνεστε ότι ο φόβος σας, σας κρατάει πίσω και σας εμποδίζει στην καθημερινότητά σας μπορεί να χρειαστεί να υποβληθείτε σε κάποια από τις εξής θεραπείες:

Θεραπεία έκθεσης

Αυτή η θεραπεία θεωρείται μία από τις πιο αποτελεσματικές για τέτοιου είδους φοβίες. Κατά τη διάρκεια αυτής της θεραπείας θα πρέπει να εκτίθεστε σταδιακά σε αυτό που σας προκαλεί φόβο. Στην περίπτωση της ακροφοβίας μπορεί να αρχίσετε με το να κοιτάτε φωτογραφίες από την οπτική γωνία κάποιου που βρίσκεται μέσα σε ένα υψηλό κτήριο. Στη συνέχεια ίσως ο θεραπευτής σας, σας βάλει να δείτε κάποιο βίντεο ανθρώπων που διασχίζουν στενές γέφυρες ή κάνουν ορειβασία. Ύστερα σιγά-σιγά ίσως σας βάλει να βγείτε στο μπαλκόνι ή να χρησιμοποιήσετε μία σκάλα. Σε αυτό το σημείο θα έχετε μάθει και τεχνικές χαλάρωσης για να σας βοηθήσουν να ελέγξετε τον φόβο σας κατά τη διάρκεια αυτής της διαδικασίας.

Γνωσιακή-Συμπεριφοριστική Ψυχοθεραπεία.

Αυτή η μέθοδος μπορεί να σας βοηθήσει σε περίπτωση που δεν αισθάνεστε έτοιμοι για την θεραπεία έκθεσης. Κατά τη διάρκεια αυτής της θεραπείας θα δουλεύετε με έναν ειδικό θεραπευτή προκειμένου να επαναπροσδιορίσετε τις αρνητικές σας σκέψεις σχετικά με τα ύψη. Παρόλα αυτά και αυτή η προσέγγιση μπορεί να συμπεριλάβει κάποια στιγμή την περιορισμένη έκθεση στα ύψη, αλλά είναι κάτι που συνήθως γίνεται μόνο στα ασφαλή πλαίσια μιας συνεδρίας.

Εικονική πραγματικότητα

Τα τελευταία χρόνια πολλοί ειδικοί έχουν αρχίσει να χρησιμοποιούν την εικονική πραγματικότητα ως μια μέθοδο για να θεραπεύσουν τις φοβίες. Η εικονική πραγματικότητα μπορεί να σας εκθέσει σε αυτό που φοβάστε μέσα σε ασφαλή πλαίσια, εφόσον με το πάτημα ενός κουμπιού μπορείτε να σταματήσετε επί τόπου την έκθεση στο φόβο σας.

Φαρμακευτική αγωγή.

Δεν υπάρχουν φάρμακα σχεδιασμένα ειδικά για τις φοβίες, ωστόσο κάποια φάρμακα μπορούν να βοηθήσουν με τα συμπτώματα του πανικού και του άγχους. Εάν παρατηρήσετε ότι τα συμπτώματα της φοβίας σας μπορείτε να τα αναφέρετε στο θεραπευτή σας για να σας γράψει κάποια φαρμακευτική αγωγή που θα σας κάνει να αισθάνεστε καλύτερα όποτε έρχεστε αντιμέτωποι με τον φόβο σας.

Συμπερασματικά η υψοφοβία είναι ένας από τους πιο συχνούς φόβους. Εάν λοιπόν είστε ανάμεσα στα άτομα που πάσχουν από αυτή και έχετε έντονα συμπτώματα καλό θα ήταν ν’απευθυνθείτε σε κάποιον ειδικό έτσι ώστε να σας προτείνει την κατάλληλη θεραπεία για να τον ξεπεράσετε. Είναι σημαντικό σε περίπτωση που βρεθείτε σε κάποια κατάσταση που σας προκαλεί υψοφοβία και εμφανίσετε τα ανάλογα συμπτώματα να έχετε στο νου σας ότι είναι μια κατάσταση η οποία σύντομα θα περάσει.

 

Βιβλιογραφία
  1. American Psychiatric Association Diagnostic and statistical manual of mental disorders, fifth edition. Arlington, VA. (2013).
  2. Andrews GJ. (2016). Spaces of dizziness and dread: Navigating acrophobia. Geografiska Annaler: Series B, Human Geography 2007, 89:4
  3. Donker T, et al 0Phobia – towards a virtual cure for acrophobia: Study protocol for a randomized controlled trial. (2018).. 19:433
  4. Freeman D, et al Automated psychological therapy using immersive virtual reality for treatment of fear of heights: A single-blind, parallel-group, randomised controlled trial. . (2018). 5:8
  5. Gabbard GO. 20: Specific phobia. Gabbard’s treatments of psychiatric disorders, fifth edition. Arlington, VA: American Psychiatric Publishing. (2014).
  6. Jackson REIndividual differences in distance perception. Proceedings of the Royal Society. (2009). 276:1662
  7. Jackson RE, et al. (2007). Evolved navigation theory and the descent illusion. Perception & Psychophysics2007, 69 (3), 353-362
  8. Kapfhammer H-P, et al. (2016). Visual height intolerance and acrophobia: Distressing partners for life. Journal of Neurology(October 2016) 263:10 , 1946–1953
  9. Khalil RB. (2015). Non-antidepressant psychopharmacologic treatment of specific phobias. Current Clinical Pharmacology(2015) 10;2
  10. Mataix-Cols D, et al D-cycloserine augmentation of exposure-based cognitive behavior therapy for anxiety, obsessive-compulsive, and posttraumatic stress disorders: A systematic review and meta-analysis of individual participant data. (2017).
  11. Mayo Clinic Staff. Specific phobias. (2016).Retrieved from : org/diseases-conditions/specific-phobias/symptoms-causes/syc-20355156 Last accessed: 05/07/2019

- διαφήμιση -

Σχόλια
Φορτώνει...