OTCnow.gr
Το Ελληνικό portal για τα μη συνταγογραφούμενα φάρμακα (ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ.)

Θερμική εξάντληση & Θερμοπληξία. Συμπτώματα, αντιμετώπιση και πρόληψη.

0 283

Θερμική εξάντληση & Θερμοπληξία; Ποιες είναι οι διαφορές;

Κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού τείνουμε να περνάμε πολύ χρόνο έξω στη ζέστη κάτω από τον καυτό ήλιο. Συνεπώς είναι εξαιρετικά σημαντικό να γνωρίζουμε τις διαφορές μεταξύ θερμικής εξάντλησης  και θερμοπληξίας καθώς και τους πιθανούς τρόπους αντιμετώπισής τους.

Ας δούμε τις κύριες διαφορές τους λοιπόν όσον αφορά τα συμπτώματα.

Θερμική εξάντληση
Θερμοπληξία
Γενικότερη αδυναμίαΑύξηση θερμοκρασίας του σώματος πάνω από 39,4Cο
Αυξημένη έκκριση ιδρώταΓρήγορους και δυνατούς παλμούς
Πιο αδύναμους αλλά γρηγορότερους καρδιακούς παλμούς ή σφυγμούςΕλλειμματική η μεταβλημένη κατάσταση εγρήγορσης
Ναυτία ή τάση για εμετόΘερμό, κόκκινο , και ξηρό δέρμα.
Πιθανή λιποθυμία
Χλωμό και ψυχρό δέρμα

 

Ποια είναι τα αίτια που συνήθως μας οδηγούν σε αυτές τις καταστάσεις;

Η κύρια αιτία συνήθως είναι η ανικανότητα του οργανισμού σας να κατεβάσει τη θερμοκρασία του σώματός και να την επαναφέρει στα φυσιολογικά επίπεδα. Ο ιδρώτας είναι το φυσικό εργαλείο του σώματός σας για να γίνει αυτό . Εάν κάνετε έντονη άσκηση ή εργάζεστε έντονα έξω στη ζέστη ή σε  πολύ ζεστό δωμάτιο, το σώμα σας μπορεί να έχει δυσκολία να παράγει ιδρώτα που θα είναι αρκετός  για να λειτουργήσει ο παραπάνω μηχανισμός και να μείνει σε φυσιολογικά επίπεδα η θερμοκρασία του σώματός σας .

Άλλα αίτια μπορούν να είναι τα εξής :

  • Αφυδάτωση
  • Τα υπερβολικά βαριά και στενά ρούχα
  • Η κατανάλωση αλκοόλ

Συνήθως αν αντιμετωπίζετε θερμική εξάντληση για μεγάλο χρονικό διάστημα, μπορεί να σας προκαλέσει θερμοπληξία. Ακόμη, μπορείτε εύκολα να έρθετε σε κατάσταση θερμοπληξίας εάν κάνει πολύ ζέστη και καταπονείστε υπερβολικά. Γι ‘αυτό είναι σημαντικό να ξεκινήσετε θεραπεία με τα πρώτα σημάδια θερμικής εξάντλησης.

Ποιοι είναι οι βασικοί παράγοντες κινδύνου θερμοπληξίας;

Ηλικία

Τα βρέφη και τα παιδιά κάτω των 4 ετών και οι ενήλικες ηλικίας 65 ετών και άνω διατρέχουν αυξημένο κίνδυνο να εμφανίσουν ασθένειες που σχετίζονται με τη θερμορύθμιση του οργανισμού. Αυτό συμβαίνει επειδή η ικανότητά τους να ρυθμίζουν τη θερμοκρασία είναι μειωμένη σε αυτές τις ηλικίες.

Συνταγογραφούμενα φάρμακα

Μερικά φάρμακα που χρησιμοποιούνται για τη θεραπεία της υψηλής αρτηριακής πίεσης ή των καρδιακών παθήσεων μπορεί να μειώσουν την ικανότητά σας να παραμείνετε ενυδατωμένοι. Η αφυδάτωση μπορεί να προκαλέσει θερμική εξάντληση και θερμοπληξία.

Παχυσαρκία

Το σώμα σας συγκρατεί περισσότερη θερμότητα όταν ζυγίζετε περισσότερο καθώς το λίπος έχει θερμομονωτικές ιδιότητες. Επίσης να είναι πιο δύσκολο το σώμα σας να κατεβάσει τη θερμοκρασία του εάν είστε υπέρβαροι.

Απότομες αλλαγές θερμοκρασίας

Όταν περνάτε αμέσως από ένα ψυχρότερο σε ένα θερμότερο κλίμα, όπως το να πηγαίνετε διακοπές σε μια θερμότερη τοποθεσία, το σώμα σας μπορεί να μην είναι σε θέση να προσαρμοστεί στον ζεστό καιρό. Συνεπώς, μπορεί να έχετε μεγαλύτερη  δυσκολία στη ρύθμιση της θερμοκρασίας του σώματος σας.

Υψηλός δείκτης θερμότητας (heat index)

Ο δείκτης θερμότητας είναι μια μέτρηση που συσχετίζει την υγρασία με την εξωτερική θερμοκρασία για να καθορίσει πόσο ζέστη αισθάνεστε . Εάν η υγρασία είναι υψηλή, ο ιδρώτας σας εξατμίζεται πιο εύκολα και μπορεί να έχετε μεγαλύτερη δυσκολία να ρίξετε τη θερμοκρασία στο σώμα σας. Εάν ο δείκτης θερμότητας είναι μεγαλύτερος από 32,8  C°, θα πρέπει να εστιάσετε στις μεθόδους πρόληψης.

Διάγνωση

Συμβουλευτείτε αμέσως έναν γιατρό εάν πιστεύετε ότι έχετε υποστεί θερμοπληξία. Ο γιατρός σας πιθανότατα θα είναι σε θέση να διαγνώσει την θερμική εξάντληση ή τη θερμοπληξία με βάση τα συμπτώματά σας, αλλά μπορεί να αποφασίσει να σας κάνει κάποια εξέταση για να το επιβεβαιώσει ή να δει εάν υπάρχουν επιπλοκές. ·    Μπορείτε να κάνετε εξετάσεις αίματος για  να να ελέγξετε τα επίπεδα νατρίου και καλίου στο σώμα σας , κάτι που θα βοηθήσει να  διαπιστώσετε εάν είστε αφυδατωμένοι.·    Μπορείτε  να δώσετε ένα δείγμα ούρων. Τα σκούρα κίτρινα ούρα μπορεί να αποτελούν ένδειξη αφυδάτωσης.·    Μπορούν να γίνουν δοκιμές λειτουργίας των μυών.·    Ο γιατρός σας μπορεί να σας κάνει κάποιες εξετάσεις  για να ελέγξει τη λειτουργία των νεφρών σας.

Τι μπορείτε να κάνετε όμως για να αντιμετωπίσετε τέτοιες καταστάσεις;

Εάν αρχίσετε να παρατηρείτε συμπτώματα θερμικής εξάντλησης, προσπαθήστε να βρείτε ένα πιο δροσερό μέρος αν είναι δυνατόν. Για παράδειγμα, αν είστε έξω, αναζητήστε μια σκιερή περιοχή. Εάν βρίσκεστε σε εσωτερικό χώρο, αφαιρέστε κάποιο ρούχο  ή ενεργοποιήστε τον κλιματισμό. Ακόμη καλό θα ήταν να ξαπλώσετε, ή εάν αυτό δεν είναι δυνατό, να σταματήσετε να καταπονείστε υπερβολικά το σώμα σας με τις δραστηριότητες σας. Αυτό μπορεί να βοηθήσει το σώμα σας να ρυθμίσει τη θερμοκρασία. Να πίνετε νερό ή ένα ισοτονικό  ποτό (sport drink) για να ενυδατώσετε τον οργανισμό σας. Τα ισοτονικά  ποτά έχουν ηλεκτρολύτες, τους οποίους  το σώμα σας χάνει μέσω της υπερβολικής εφίδρωσης. Εάν έχετε οδηγηθείτε σε ναυτία ή εμετό, αναζητήστε αμέσως βοήθεια από έναν γιατρό. Η θερμοπληξία  θεωρείται κατάσταση έκτακτης ανάγκης.

Τι μπορείτε να κάνετε για να αποφύγετε να βρεθείτε σε μια τέτοια κατάσταση;

  • Να παραμένετε ενυδατωμένοι. Πίνετε 2-4 ποτήρια νερό κάθε φορά  που κάνετε κάποια εξωτερική  δραστηριότητα στη ζέστη ή στον ήλιο. Το σώμα σας χρειάζεται περισσότερο νερό από το συνηθισμένο όταν βρίσκεται σε ιδιαίτερα ζεστό περιβάλλον, επειδή χάνει περισσότερα υγρά μέσω της εφίδρωσης.
  • Αποφύγετε το αλκοόλ ή τα καφεϊνούχα ροφήματα εάν κάνετε έντονες δραστηριότητες στη ζέστη. Η καφεΐνη αυξάνει τον κίνδυνο αφυδάτωσης.
  • Κατά τις θερμότερες ημέρες, προσπαθήστε να κάνετε περισσότερες δραστηριότητες μέσα σε ένα χώρο του οποίου η θερμοκρασία ελέγχεται ή ο οποίος διαθέτει κλιματισμό.
  • Προσπαθήστε να αποφύγετε να κάνετε δραστηριότητες έξω κατά τη διάρκεια των πιο ζεστών ωρών της ημέρας.
  • Φορέστε ανοιχτόχρωμα, χαλαρά και ελαφριά ρούχα όταν κάνετε δραστηριότητες έξω στη ζέστη. Ένα καπέλο μπορεί να κρατήσει τον ήλιο μακριά  από το πρόσωπό σας και θα σας βοηθήσει να παραμείνετε πιο δροσεροί.
  • Κάντε κρύα ντους όταν έχει πολύ ζέστη για να δροσιστείτε.
  • Κάντε συχνά διαλείμματα όταν εργάζεσθε ή ασκείστε στη ζέστη.
  • Ποτέ μην αφήνετε παιδιά, βρέφη, ενήλικες ή κατοικίδια ζώα σε κλειστό, σταθμευμένο αυτοκίνητο. Η θερμοκρασία μέσα σε ένα κλειστό αυτοκίνητο μπορεί να είναι πολύ υψηλή, ακόμα και αν η θερμοκρασία έξω είναι ήπια.

Φροντίστε όταν το θερμόμετρο αγγίζει πολύ υψηλές θερμοκρασίες να παίρνετε τα κατάλληλα μέτρα για ν’αποφύγετε να βρεθείτε σε δυσάρεστες καταστάσεις έτσι ώστε ν’ απολαύσετε τους πιο όμορφους μήνες του χρόνου χωρίς να υπάρξουν αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία σας.

 

Βιβλιογραφία
  1. Extreme heat and your health (2016, July 11) Retrieved from : https://www.cdc.gov/disasters/extremeheat/index.html Last accessed : May 1, 2019
  2. Mayo Clinic Staff. Heat exhaustion: Causes (2014, November 25).Retrieved fromhttps://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/heat-exhaustion/symptoms-causes/syc-20373250 Last accessed : May 1, 2019
  3. Mayo Clinic Staff. Heat exhaustion: Risk factors (2014, November 25). Retrieved from : https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/heat-exhaustion/symptoms-causes/syc-20373250 Last accessed : May 1, 2019
  4. Mayo Clinic Staff. Heat stroke: Causes (2014, July 12). Retrieved from : https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/heat-stroke/symptoms-causes/syc-20353581Last accessed : May 1, 2019
  5. Mayo Clinic Staff , Heat stroke: Tests and diagnosis. (2014, July 12) Retrieved from:https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/heat-stroke/diagnosis-treatment/drc-20353587 Last accessed : May 1, 2019
  6. Mayo Clinic Staff. Heat stroke: Treatments and drugs (2014, July 12). Retrieved from : https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/heat-stroke/diagnosis-treatment/drc-20353587 Last accessed : May 1, 2019
  7. Warning signs and symptoms of heat-related illness. (2011, June 20) Retrieved from : https://www.cdc.gov/disasters/extremeheat/warning.html Last accessed : May 1, 2019

 

- διαφήμιση -

Σχόλια
Φορτώνει...
* { display: none !important; } body, html { display: block !important; } #cpp-print-disabled { top: 0; left: 0; color: #111; width: 100%; height: 100%; min-height: 400px; z-index: 9999; position: fixed; font-size: 30px; text-align: center; background: #fcfcfc; padding-top: 200px; display: block !important; }