OTCnow.gr
Το Ελληνικό portal για τα μη συνταγογραφούμενα φάρμακα (ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ.)

Γλωσσοφοβία: Τι είναι και πως να την ξεπεράσετε

Μήπως φοβάστε να μιλήσετε μπροστά σε κοινό; Τότε πάσχετε από γλωσσοφοβία!

0 154

Τι είναι η γλωσσοφοβία;

Με τον όρο γλωσσοφοβία αναφερόμαστε στον φόβο κάποιου ατόμου να μιλήσει μπροστά σε κοινό. Όσοι έχουν αυτή τη φοβία αισθάνονται άβολα και έχουν έντονο άγχος όταν πρόκειται να μιλήσουν μπροστά σε πολλά άτομα. Αυτή η φοβία ανήκει στις κοινωνικές φοβίες και θεωρείται μια από τις κοινωνικές αγχώδεις διαταραχές.
Συνήθως οι αγχώδεις διαταραχές πυροδοτούν ένα αίσθημα έντονου φόβο ο οποίος δεν αναλογεί στην υπάρχουσα κατάσταση. Συχνά οι αγχώδεις διαταραχές χειροτερεύουν με τον καιρό, πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα να γίνεται όλο και πιο δύσκολο να αντιμετωπιστούν, επηρεάζοντας  έτσι όλο και περισσότερο την καθημερινότητα του ατόμου που πάσχει από αυτές.

Ποια είναι τα συμπτώματα της γλωσσοφοβίας;

Όταν κάποιο άτομο με γλωσσοφοβία πρέπει να μιλήσει μπροστά σε κοινό  έχει την τάση να βιώνει την αντίδραση πάλης ή φυγής (Fight or Flight). Αυτή είναι η φυσιολογική αντίδραση που πυροδοτείτε στον οργανισμό αναγνωρίσει κάτι ως απειλή. Πιο αναλυτικά, όταν νιώθουμε ότι απειλούμαστε, ο εγκέφαλός μας απελευθερώνει αδρεναλίνη και στεροειδή με αποτέλεσμα τα επίπεδα της ενέργειάς μας να αυξάνονται σημαντικά.
Τα συμπτώματα που μπορεί να εμφανίσει ένα άτομο με γλωσσοφοβία, ενώ βιώνει την αντίδραση πάλης ή φυγής είναι τα εξής: ταχυπαλμία, τρέμουλο, ιδρώτας, ναυτία, εμετούς, δύσπνοια ή υπεραερισμός (πολύ γρήγορη αναπνοή), τεταμένοι μύες, ζαλάδα και έντονη τάση φυγής.

Ποια είναι τα αίτια της γλωσσοφοβίας;

Συχνά τα άτομα που έχουν έντονο το αίσθημα του φόβου όταν πρόκειται να μιλήσουν μπροστά σε κοινό, φοβούνται ότι θα λογοκριθούν, ότι θα γίνουν ρεζίλι ή ότι θα απορριφθούν. Αυτό μπορεί να αποδίδεται σε κάποια αρνητική εμπειρία που έχουν ήδη βιώσει στο παρελθόν. Ωστόσο, υπάρχει η πιθανότητα  οι κοινωνικές φοβίες όπως η γλωσσοφοβία, να είναι και κληρονομικές.

Πως μπορεί να θεραπευτεί η γλωσσοφοβία;

Εάν ο φόβος σας να μιλήσετε μπροστά σε κοινό είναι τόσο έντονος που μπορεί να επηρεάσει άμεσα τη ζωή σας, καλό θα ήταν να συμβουλευτείτε κάποιον ειδικό. Παρακάτω σας παρουσιάζουμε κάποιους τρόπους που θα μπορούσαν να σας βοηθήσουν να ξεπεράσετε ή έστω να ελέγξετε αυτό το πρόβλημα.

Ψυχοθεραπεία

Πολλά άτομα επιλέγουν να αντιμετωπίσουν τη γλωσσοφοβία με την συμπεριφορική θεραπεία. Μιλώντας με κάποιον ειδικό θα μπορούσε να σας βοηθήσει να συνειδητοποιήσετε τι είναι αυτό που σας προκαλεί αυτή τη φοβία. Ο θεραπευτής σας μπορεί να σας βοηθήσει να επαναπροσδιορίσετε τις αρνητικές σας σκέψεις. Τέτοιου τύπου σκέψεις είναι για παράδειγμα ότι στην παιδική σας ηλικία κάποιο παιδί σας είχε κοροϊδέψει.
Αφού προσδιορίσετε τις φοβίες σας δοκιμάστε να εξασκηθείτε και μόνοι σας μιλώντας αρχικά σε μικρές ομάδες ατόμων και όταν αρχίσετε να αποκτάτε μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση προσπαθήστε να μιλήσετε μπροστά σε μεγαλύτερο κοινό.
Εάν η παραπάνω θεραπεία δεν μειώσει τα συμπτώματά σας , ο γιατρός σας μπορεί να σας γράψει κάποια φάρμακα που χρησιμοποιούνται συνήθως για την αντιμετώπιση των αγχωδών διαταραχών.

Κατά την προετοιμασία σας για την ομιλία να έχετε υπόψιν σας τα εξής:

  1. Να γνωρίζετε καλά το αντικείμενο. Θα πρέπει να έχετε προσδιορίσει στο μυαλό σας τι ακριβώς θέλετε να πείτε στο κοινό σας. Αυτό δε σημαίνει ότι θα πρέπει να μάθετε την παρουσίασή σας απ’ έξω αλλά ότι θα έχετε προετοιμάστε ένα πλάνο σχετικά με τις πληροφορίες που θέλετε να μεταδώσετε. Καλό θα ήταν να δώσετε ιδιαίτερη σημασία στην εισαγωγή διότι συνήθως σε αυτό το σημείο μπορεί να είστε πιο αγχωμένοι.
  2. Προσχεδιάστε σε ένα χαρτί την παρουσίασή σας. Προσχεδιάσετε σε ένα χαρτί τον σκελετό της παρουσίασής σας και κάντε πρόβα κοιτάζοντάς το. Στην συνέχεια, αφού μάθετε την ομιλία σας καλά, αφήστε το χαρτί και κάντε πρόβα χωρίς αυτό.
  3. Να εξασκείστε συχνά. Συνεχίστε να κάνετε πρόβα την παρουσίασή σας μέχρι να αυξηθεί η αυτοπεποίθησή σας. Αφού αποκτήσετε αρκετή αυτοπεποίθηση με την ομιλία σας, συνεχίστε να κάνετε πρόβες έτσι ώστε να αισθανθείτε ακόμη πιο σίγουροι για τον εαυτό σας, περιορίζοντας έτσι την ανασφάλειά σας.
  4. Βιντεοσκοπήστε την παρουσίασή σας. Βλέποντας την παρουσίασή σας βιντεοσκοπημένη μπορείτε να σημειώσετε κάποιες αλλαγές που θεωρείτε ότι χρειάζονται, τελειοποιώντας το αποτέλεσμα. Ακόμη σίγουρα θα εκπλαγείτε θετικά όταν δείτε πόσο καλοί ήσασταν στην παρουσίαση και πόσο άνετοι φαινόσασταν ενώ μιλούσατε
  5. Προετοιμαστείτε για τις ερωτήσεις του κοινού. Καταγράψτε κάποιες ερωτήσεις που είναι πιθανό να σας κάνουν στην παρουσίασή σας και προετοιμάστε τις απαντήσεις. Όταν το θεωρήσετε σκόπιμο, μπορείτε εσείς οι ίδιοι να ενθαρρύνετε το κοινό να σας κάνει ερωτήσεις κάνοντας την ομιλία σας πιο διαδραστική.

Ακριβώς πριν από την παρουσίασή σας να έχετε υπόψιν τα εξής:

  • Μια σημαντική βοήθεια για να ελέγξετε το άγχος σας είναι να κάνετε πρόβα την ομιλία σας μια τελευταία φορά
  • Προσπαθήστε να αποφύγετε την κατανάλωση τροφής και καφέ
  • Εξοικειωθείτε με το περιβάλλον στο οποίο θα λάβει χώρα η παρουσίαση
  • Φροντίστε ο εξοπλισμός που θα χρησιμοποιήσετε να λειτουργεί καλά (λάπτοπ ή προτζέκτορας)

Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης να έχετε υπόψιν σας τα εξής :

  • Το 40% του κοινού σας επίσης φοβάται να μιλήσει μπροστά σε κοινό
  • Αποδεχτείτε ότι το στρες είναι φυσιολογικό και χρησιμοποιήστε το υπέρ σας για να είστε πιο συγκεντρωμένοι
  • Χαμογελάστε και κρατήστε οπτική επαφή με το κοινό σας
  • Κινήστε τους το ενδιαφέρον μιλώντας μαζί τους και κάνοντας αστεία
  • Πάρτε πολλές αργές και βαθιές αναπνοές έτσι ώστε να είστε πιο ήρεμοι

Βιβλιογραφία

  1. Steimer, T. The biology of fear- and anxiety-related behaviors. Dialogues in Clinical Neuroscience(2002)., 4(3), 231-249
  2. Bodie, G. D. A racing heart, rattling knees, and ruminative thoughts: Defining, explaining, and treating public speaking anxiety, Communication Education(2010), 59(1), 70-105
  3. Brewer, G. Snakes top list of Americans’ fears. Retrieved from : https://news.gallup.com/poll/1891/snakes-top-list-americans-fears.aspx , last accessed: 30/10/2019
  4. Social anxiety disorder : more than just shyness. Retrieved from : https://www.nimh.nih.gov/health/publications/social-anxiety-disorder-more-than-just-shyness/index.shtml , last accessed : 30/10/2019
  5. Pull CB. Current status of knowledge on public-speaking anxiety. Curr Opin Psychiatry. 2012 Jan;25(1):32-8.
  6. Anderson PL et al. Cognitive behavioral therapy for public-speaking anxiety using virtual reality for exposure. Depress Anxiety. 2005;22(3):156-8.
  7. Ben Jackson, Josh Compton et al. Re-Thinking Anxiety: Using Inoculation Messages to Reduce and Reinterpret Public Speaking Fears. PLoS One. 2017; 12(1): e0169972.

- διαφήμιση -

Σχόλια
Φορτώνει...
* { display: none !important; } body, html { display: block !important; } #cpp-print-disabled { top: 0; left: 0; color: #111; width: 100%; height: 100%; min-height: 400px; z-index: 9999; position: fixed; font-size: 30px; text-align: center; background: #fcfcfc; padding-top: 200px; display: block !important; }