OTCnow.gr
Το Ελληνικό portal για τα μη συνταγογραφούμενα φάρμακα (ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ.)

Βιταμίνη Α : Γνωρίστε την αξία της! 

0 93

Βιταμίνη Α

Βιταμίνη Α είναι ένας γενικός όρος που αφορά σε μια οικογένεια λιποδιαλυτών ενώσεων που περιλαμβάνουν την ζωικής προέλευσης ρετινόλη, τα φυτικής προέλευσης καροτένια, την ρετινάλη και το ρετινοϊκό οξύ. Οι ουσίες αυτές έχουν σημαντικές βιολογικές δράσεις. Στο σύνολό τους αυτές οι ενώσεις είναι απαραίτητες κυρίως για την λειτουργία του ματιού και για τη διατήρηση της υγείας του δέρματος, του ανοσοποιητικού συστήματος, του γαστρεντερικού συστήματος, των οργάνων αναπαραγωγής και των πνευμόνων.

Ποια άτομα έχουν κυρίως τάση για έλλειψη βιταμίνης Α;

Έλλειψη βιταμίνης Α παρατηρείται κατά κύριο λόγω στους ανθρώπους που ζουν στις αναπτυσσόμενες χώρες, όπου τα πλούσια σε βιταμίνη Α τρόφιμα είναι περιορισμένα ή πολύ ακριβά για να τα αγοράσουν οι πιο οικονομικά αδύναμοι. Τα πιο ευάλωτα άτομα στο να έχουν έλλειψη βιταμίνης Α είναι :

  • Τα μικρά παιδιά αφού απογαλακτιστούν
  • Οι γυναίκες σε αναπαραγωγική ηλικία και ιδιαίτερα κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης.

Ποια τρόφιμα περιέχουν βιταμίνη Α;

Η βιταμίνη Α μπορεί να εντοπιστεί τόσο σε τρόφιμα φυτικής όσο και σε τρόφιμα ζωικής προέλευσης. Αυτό σημαίνει ότι όλα τα άτομα έχουν τη δυνατότητα να προσλάβουν αρκετή βιταμίνη Α ανεξάρτητα από τις διατροφικές τους συνήθειες.

Σημαντικές πηγές βιταμίνη Α είναι το συκώτι και το ιχθυέλαιο. Ακόμη, το γάλα και οι κρόκοι αυγών, περιέχουν βιταμίνη Α αλλά και μια μικρή ποσότητα προ-βιταμίνης Α. Είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι η προβιταμίνη Α είναι η μόνη μορφή βιταμίνης  που εντοπίζεται στα φρούτα και στα λαχανικά. Κυρίως τη συναντάμε στα φυλλώδη πράσινα λαχανικά, την ντομάτα και σε φρούτα όπως τα μάνγκο, τα πορτοκάλια και τα βερίκοκα. Επίσης προβιταμίνη Α περιέχουν και κάποια φυτικής προέλευσης έλαια όπως είναι το καλαμποκέλαιο.

Πως μπορεί να μας επηρεάσει η έλλειψή της ;

Η έλλειψη βιταμίνης Α μπορεί να έχει διάφορες επιπτώσεις για τον οργανισμό μας. Πράγματι χαμηλά επίπεδα βιταμίνης Α οδηγούν σε ξηροδερμία, αύξηση της έκκριση βλέννας από το αναπνευστικό σύστημα που οδηγεί σε βήχα και φλέμα, και μια γενικότερη δυσλειτουργία των επιθηλιακών ιστών του σώματος. Επιπλέον, η έλλειψη βιταμίνη Α μπορεί να επιβραδύνει τις λειτουργίες του ανοσοποιητικού συστήματος. Έχει παρατηρηθεί ακόμη ότι οι πιο επιρρεπείς ομάδες ατόμων στην έλλειψη της εμφανίζουν ακόμη και απώλεια όρασης κατά τη διάρκεια της νύχτας, υπογραμμίζοντας τη σημασία της για την όρασή μας.

Συμπεραίνουμε λοιπόν πως η αξία της βιταμίνης Α είναι τεράστια, αφού αποτελεί προϋπόθεση για την ομαλή εκτέλεση διαφόρων βασικών λειτουργιών του οργανισμού μας. Γι’ αυτό το λόγο στο εμπόριο υπάρχουν πολλά συμπληρώματα διατροφής που περιέχουν αυτή τη βιταμίνη σε αφθονία όπως για παράδειγμα το μουρουνέλαιο.

Βιβλιογραφία
  • Institute of Medicine. Dietary Reference Intakes for Vitamin A, Vitamin K, Arsenic, Boron, Chromium, Copper, Iodine, Iron, Manganese, Molybdenum, Nickel, Silicon, Vanadium, and Zinc; National Academy Press: Washington,2001; 82–161.
  • Stephensen, C.B. Vitamin A, infection, and immune function. Annu. Rev. Nutr. 2001, 21,167–192
  • Underwood, B.A. Hypovitaminosis A: international programmatic issues. J. Nutr. 1994, 124,1467S–1472S.
  • Underwood, B.A. Maternal vitamin A status and its importance in infancy and early childhood. Am. J. Clin. Nutr. 1994, 59, 517S–524S.
  • Ross, A.C.; Stephensen, C.B. Vitamin A and retinoids in antiviral responses. FASEB J. 1996, 10, 979–985.

 

- διαφήμιση -

Σχόλια
Φορτώνει...
* { display: none !important; } body, html { display: block !important; } #cpp-print-disabled { top: 0; left: 0; color: #111; width: 100%; height: 100%; min-height: 400px; z-index: 9999; position: fixed; font-size: 30px; text-align: center; background: #fcfcfc; padding-top: 200px; display: block !important; }