OTCnow.gr
Το Ελληνικό portal για τα μη συνταγογραφούμενα φάρμακα (ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ.)

Υπερκόπωση: συμπτώματα και τρόποι αντιμετώπισης

Όσα πρέπει να γνωρίζετε για την υπερκόπωση

0 373

Τι είναι η υπερκόπωση;

Η υπερκόπωση ή σύνδρομο Burnout έχουμε όταν μας διακατέχει ένα συνεχές αίσθημα κούρασης που μεταφράζεται για τον οργανισμό ως έλλειψη ενέργειας. Η υπερκόπωση μπορεί να επηρεάσει άμεσα την καθημερινότητά μας, καθώς αυτή προκαλεί δυσκολία στη συγκέντρωση, μειώνει τη μνήμη, ενώ μας κάνει οξύθυμους και κακοδιάθετους. Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που μπορεί να ευθύνονται για την υπερκόπωση πρωτίστως όμως μπορεί να αποδοθεί στον τρόπο ζωής ή σε κάποιες παθολογικές καταστάσεις.

Ποια είναι ακριβώς τα αίτια της υπερκόπωσης;

Όπως προαναφέρθηκε, η υπερκόπωση είναι συνήθως απόρροια του τρόπου ζωής του ατόμου, είτε κάποιας παθολογικής κατάστασης.

Όσον αφορά στον τρόπο ζωής, κάποιες αιτίες που μπορεί να οδηγήσουν σε αυτή, είναι η κατάχρηση αλκοόλ ή ναρκωτικών, η έντονη φυσική άσκηση, η έλλειψη φυσικής άσκησης, η έλλειψη ύπνου, κάποια φάρμακα όπως τα αντιισταμινικά και οι κακές διατροφικές επιλογές.

Αναφορικά με τις παθολογικές καταστάσεις, φαίνεται να είναι αρκετές εκείνες που μπορεί να προκαλέσουν στον οργανισμό το αίσθημα συνεχούς κόπωσης. Τέτοιες καταστάσεις φαίνεται να είναι η νεφρική ανεπάρκεια, η αναιμία, το άγχος, ο καρκίνος, η χρόνια φλεγμονή, η χρόνια αποφρακτική πνευμονοπάθεια, η κατάθλιψη, ο διαβήτης, η καρδιοπάθειες, ο υπερθυρεοειδισμός και ο υποθυρεοειδισμός, η παχυσαρκία, και η αυπνία.

Ποια σημάδια μαρτυρούν ότι έχετε υπερκόπωση;

Τα βασικά σημάδια υπερκόπωσης είναι η έλλειψη ενέργειας ακόμη και εάν έχει προηγηθεί ένας καλός ύπνος το προηγούμενο βράδυ, αλλά και η απουσία κινήτρου για την νέα μέρα που ξεκινάει. Ένα άλλο στοιχείο είναι η αδυναμία να ασχοληθείτε ακόμη και με ενέργειες που σας ευχαριστούν, ενώ όσον αφορά σε αμιγώς σωματικά συμπτώματα, είναι πιθανό να αισθάνεστε ότι σας κόβεται η ανάσα.

Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι η αδυναμία που μπορεί να αισθάνεστε και μοιάζει με υπερκόπωση, μπορεί πολλές φορές να υποκρύπτει ακόμη και σοβαρές ασθένειες. Εάν λοιπόν νιώθετε πόνο στο στήθος, έχετε ταχυπαλμίες, δύσπνοια, λιποθυμίες, πονοκεφάλους, έντονους πόνους στην πλάτη, τους κοιλιακούς, ή την πύελο ή ακόμη εάν σας εμφανιστεί ξαφνική αιμορραγία ή κάνετε εμετό με αίμα πρέπει οπωσδήποτε να επισκεφτείτε άμεσα έναν γιατρό.

Τι μπορείτε να κάνετε για να ανακουφιστείτε απ’ την υπερκόπωση;

Εάν η υπερκόπωση που έχετε δεν είναι κάτι το σοβαρό και δεν προκύπτει από κάποια υποβόσκουσα παθολογία μπορείτε να ακολουθήσετε τις παρακάτω συμβουλές για να νιώσετε καλύτερα μέσα στην ημέρα.

1. Πιείτε καφέ ή τσάι

Μια μικρή δόση καφεΐνης είναι αρκετή για να σας βοηθήσει να ξεκινήσετε την ημέρα σας με περισσότερη ενέργεια αφού μπορεί να σας τονώσει τόσο πνευματικά όσο και σωματικά.

2. Πηγαίνετε για ένα σύντομο περπάτημα:

Μπορείτε είτε να βγείτε έξω, είτε ακόμη και να περπατήσετε μέσα στο σπίτι σας για περίπου 10 με 15 λεπτά 3 φορές την ημέρα. Αυτό φαίνεται ότι θα μπορούσε επίσης να μειώσει το αίσθημα κόπωσης

3. Πάρτε έναν υπνάκο

Ένας μεσημεριανός υπνάκος 20-30 λεπτών είναι αρκετός για να φορτίσει τις μπαταρίες σας. Προσέξτε όμως γιατί εάν ξεπεράσετε τα 40 λεπτά μπορεί να έχετε τα αντίθετα αποτελέσματα και να αισθάνεστε περισσότερο κουρασμένοι.

4. Αποφύγετε το αλκοόλ

Μειώστε την πρόσληψη αλκοόλ ή αποφύγετέ το εντελώς για μερικές εβδομάδες και θα δείτε ότι σε βάθος χρόνου θα νιώσετε πολύ καλύτερα.

 

Βιβλιογραφία

  1. Harvard Medical school, tired of being fatigued, Harvard health publishing. Retrieved from : https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/tired-of-being-fatigued . Last accessed: 21/09/2019
  2. Mayo clinic staff, fatigue, mayo clinic. Retrieved from : https://www.mayoclinic.org/symptoms/fatigue/basics/causes/sym-20050894?fbclid=IwAR3R-WEr9QVJdjImXBL-y4zJNHrcGRZt8RAuYRgeUrtx3QvG-2M1K5qz1fE Last accessed: 21/09/2019
  3. Chronic fatigue. Rochester, Minn.: Mayo Foundation for Medical Education and Research; 2015.
  4. Fibromyalgia. Rochester, Minn.: Mayo Foundation for Medical Education and Research; 2014.
  5. Excessive daytime sleepiness. Rochester, Minn.: Mayo Foundation for Medical Education and Research; 2014.
  6. Walsh D, et al. Fatigue. In: Palliative Medicine. Philadelphia, Pa.: Saunders Elsevier; 2009.
  7. Ferri FF. Chronic fatigue syndrome. In: Ferri’s Clinical Advisor 2016. Philadelphia, Pa.: Mosby Elsevier; 2016.
  8. Fatigue and traumatic brain injury. Archives of Physical Medicine and Rehabilitation. 2015;96:567.
  9. Vogelaar L, et al. Fatigue management in patients with IBD: A randomized controlled trial. 2014;63:911.
  10. Crichton A, et al. Fatigue in child chronic health conditions: A systematic review of assessment instruments. Pediatrics. 2015;135:e1015.
  11. Kryger MH, et al. Fibromyalgia and chronic fatigue syndromes. In: Principles and Practice of Sleep Medicine. 5th ed. St. Louis, Mo.: Elsevier Saunders; 2011.
  12. Simon NM. Treating complicated grief. 2013;310:416.
  13. Piazza GM, et al., eds. Emergency first aid. In: ACEP First Aid Manual. 5th ed. London, England; New York, N.Y.: DK Publishing; 2014.
  14. Piazza GM, et al., eds. Medical conditions. In: ACEP First Aid Manual. 5th ed. London, England; New York, N.Y.: DK Publishing; 2014.
  15. Piazza GM, et al., eds. Bone, joint and muscle injuries. In: ACEP First Aid Manual. 5th ed. London, England; New York, N.Y.: DK Publishing; 2014.
  16. Wilkinson JM (expert opinion). Mayo Clinic, Rochester, Minn. Jan. 15, 2016.

- διαφήμιση -

Σχόλια
Φορτώνει...
* { display: none !important; } body, html { display: block !important; } #cpp-print-disabled { top: 0; left: 0; color: #111; width: 100%; height: 100%; min-height: 400px; z-index: 9999; position: fixed; font-size: 30px; text-align: center; background: #fcfcfc; padding-top: 200px; display: block !important; }